Innenriks

Full gass for NTP

Det ble jobbet på spreng på Stortinget i går for å oppnå enighet om Nasjonal transportplan.

Bilde 1 av 2

Av Tor Sandberg og Sofie Prestegård

Det var Bergens Tidende som først meldte i går at det var oppnådd enighet mellom regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF om fordelingen av de mange milliardene til samferdselsformål de neste 12 årene.

Les også: Trafikketatene vil halvere transportutslipp innen 2030

Hasteinnkalt

Regjeringen hadde varslet at NTP for perioden 2018–2029 ville komme før påske. Nikolai Astrup (H), leder av transport- og kommunikasjonskomiteen, kunne så sent som mandag ettermiddag ikke bekrefte at planen var klar.

– Vi er i samtaler med de andre partiene om NTP, men ingenting er avklart, sa Astrup til Dagsavisen mandag ettermiddag.

Men fra andre kilder fikk Dagsavisen opplyst at de borgerlige partiene i går hasteinnkalte til ekstraordinære gruppemøter ene og alene grunnet NTP, og indikerte at det gikk mot enighet. Møtevirksomheten ble beskrevet som intens.

Regjeringen og samarbeidspartiene møttes til nye samtaler om Nasjonal transportplan på Stortinget mandag ettermiddag etter tilbakemeldingene fra gruppene. Da hadde KrF og Venstre tro på enighet, kunne NTB melde.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Justeringer

– Slik jeg ser det, er mange viktige brikker på plass. Vi håper at vi snarlig kommer i mål, sa Venstres Abid Raja da han var på vei inn til møtet som startet rundt klokken 16.

– Det er snakk om justeringer nå, ikke store endringer, tilføyde KrFs Hans Fredrik Grøvan.

Verken Grøvan eller Raja kunne si når en eventuell enighet vil bli presentert.

– Vi har med oss nye innspill fra disse møtene, som vi nå skal diskutere videre, sier Raja til NTB.

Tidligere har det blitt kjent at det skal ha blitt oppnådd enighet mellom de fire partiene om flere sentrale punkter i NTP, slik som finansieringen av den kommende Ringeriksbanen.

Les også: Her er «nye» Oslopakke 3

Stridspunkter

Konfliktlinjene mellom samarbeidspartiene og Frp på samferdselsfeltet er kjente, og handler om i hvor stor grad politikerne skal ta hensyn til miljøet. Venstre-nestleder Ola Elvestuen har tidligere uttalt til Dagsavisen at EUs klimamål for Norge må få følger for NTP.

– Det er ingen tvil om dette. Selvfølgelig vil klimamålene få konsekvenser for NTP, sa Elvestuen til Dagsavisen i juli.

Politikerne har brukt mye tid på å bli enige om hvor mye som skal gå til vei i forhold til kollektivtransport og jernbane, samt finne en god fordeling på bevilgninger mellom by og distrikt.

Grunnlagsdokumentet for ny NTP var på høring fra 29. februar til 1. juli i fjor.

Fylkeskommuner, interessegrupper, næringsliv og andre ble invitert til å komme med innspill og ønsker under arbeidet med ny NTP. I tillegg ble «folk flest» oppfordret til å sende inn ønsker og andre innspill på Facebook.

Les også: Nok et hinder ryddet av sporet

Les også: Nye veier flere år tidligere

Mer fra Dagsavisen