Frykter transportnæringen skal bli slått ut

Koronaen sprer seg raskt blant lastebilsjåførene. Det kan få alvorlige konsekvenser for utkjøring av mat og andre viktige varer.

25 prosent av bedriftene i bransjen hadde sykmeldte sjåfører eller ansatte i karatene ved inngangen til denne uka, mot bare 9 prosent uka før.

Samtidig oppgir 26 prosent av transportbedriftene at de nå har problemer med å utføre oppdrag på grunn av koronaviruset.

Det viser en undersøkelse gjennomført blant medlemmene til Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Les også: – Faren er stor for at klima, miljø, fattigdom og ulikhet vil bli tillagt mindre vekt (+)

- Frykter eskalering

- Kan vi oppleve at det blir vanskelig å få fraktet mat ut til dagligvareforretningene på grunn av sykdom blant sjåførene?

- Foreløpig er ikke dette noe tema, slik jeg har oppfattet det. Det er en del bedrifter som har utenlandsk arbeidskraft, som har hatt noen utfordringer, men disse er løst, svarer administrerende direktør Geir A. Mo i NLF.

- Vi frykter imidlertid at en eskalering av smitten slik myndighetene frykter, vil slå ut transportnæringen også. Derfor har blant annet NLF satt i gang med tiltak der selskaper med sjåfører «til overs», kan leie ut disse til selskaper som mangler sjåfører. Flere andre har også satt i gang slike tiltak. En sjåfør som kjører kranbil til vanlig kan kjøre mat i morgen, dersom det skulle bli behov for det, forklarer Mo.

Les også: – Tar dobbelt så lang tid å frakte gods med jernbane som med lastebil

- Lavere aktivitet

Parallelt med at mange transportbedrifter sliter med å få gjort jobben sin, er det også et stort antall NLF-medlemmer, som betjener andre deler av samfunnet, som melder om færre oppdrag. Nær seks av ti transportselskaper har så langt erfart dette.

- Hvorfor er det deler av bransjen som har færre oppdrag enn før?

- Det er jo et helt spekter av grunner. Når restauranter, skisenter, kulturarrangementer, forsamlinger, barer og en rekke kontorer er stengt, blir det lavere aktivitet i disse sektorene. Lavere aktivitet betyr mindre transport innen disse sektorene. Likeledes gir mangel på arbeidskraft mindre aktivitet i byggenæringen, svarer Mo.

Som en følge av dette har nær hvert femte transportselskap som er medlem i NTL, allerede permittert ansatte. De kan bli etterfulgt av veldig mange flere.

- Det er svært alvorlig å se at hele 69 prosent varsler at det kan bli aktuelt å gjennomføre permitteringer innen kort tid som følge av koronakrisen, sier Mo.

Les også: Ber om mulighet til nullutslipp

- Samfunnskritisk

- Hva kan gjøres for å avhjelpe situasjonen?

- Dette er en svært krevende situasjon. Transportnæringen er en lavmargins bransje og bedriftene har svært lite å gå på. Derfor er det viktig med tiltak som bedrer likviditeten på kort sikt og tiltak som får opp igjen aktiviteten på litt lengre sikt, svarer Mo.

- Å bare utsette innbetalinger, slik vi har sett hittil, frykter vi bare bidrar til å utsette konkurser og problemer til etter krisen. Vi tror vi må ha flere tiltak med reell nedsettelse av offentlige avgifter og skatter. Dette er det vi arbeider med nå.

Mo understreker at det er viktig at myndighetene nå innser at det kan skje store forandringer i beredskapssituasjonen i transportnæringen i løpet av de kommende ukene.

- Vi står foran den mest kritiske situasjonen norsk transportnæring har sett i fredstid. Hvis vi fortsatt skal kunne være i stand til å gjennomføre samfunnskritiske oppgaver, må det gjennomføres ytterligere støttetiltak snarest.

Les også: Dette er Norges mest belastede lastebilveier

- Tomme hyller

I flere dagligvarebutikker rundt om, har kundene allerede erfart at det har vært tomme hyller der hvor det vanligvis er fullt opp av både toalettpapir, håndsåpe, hvetemel, hermetiske tomater, ris og egg. Det har blant annet vært tilfellet for en del Kiwi-butikker.

- Hvorfor har det vært tomme hyller?

- Vi forstår godt at noen lurer, når både vi og myndighetene har kommunisert at det er nok varer, svarer kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

- Årsaken til tomme hyller enkelte steder, er at det tar litt tid å ta igjen etterslepet etter det store trykket for snart to uker siden. Heldigvis får de fleste butikkene våre varer hver dag, og våre fantastiske medarbeidere gjør sitt aller beste for at alle skal få kjøpe det de trenger. I mange butikker har det vært jobbet både dag og natt med varepåfylling, fortsetter hun.

 

- Egg en utfordring

- Gjelder mangelen på varer mange Kiwi-butikker?
- Det varierer fra butikk til butikk, men i de fleste butikkene våre er de fleste hullene nå tettet igjen og varetilgangen er god.

- Hva slags varer får ikke kundene deres kjøpt nå?

- Det varierer også fra butikk til butikk. Egg har vært en utfordring, men det begynner å komme inn igjen nå.

- Hva gjør dere med dette?

- Våre dyktige medarbeidere gjør det de kan for å fylle på varer, så fort de får inn varer. Noen varer kan imidlertid være midlertidig utsolgt fra grossist, men i de fleste tilfeller har vi da gode alternativer.

- Når kan varesituasjonen bli som vanlig igjen?

- Varetilgangen er god. Hvis alle handler som normalt, vil vi komme tilbake til normalen fortere.

- Hvordan har omsetningen vært de seneste dagene sammenlignet med omsetningen i en normalsituasjon uten korona?

- Mange butikker har naturligvis hatt stor vekst, som følge av at mange har kjøpt mer enn de pleier. Vi oppfordrer fortsatt kundene til ikke å handle mer mat enn de trenger.