Innenriks

Frykter slitne piloter går ut over sikkerheten

MINDRE HVILETID: Samferdselsministeren vil ha felles regler med EU innen luftfarten. Pilotene i Norwegian frykter at det blir mindre hviletid, og at slitne piloter kan gå ut over sikkerheten.

Norwegians pilotorganisasjon er redd de blir overkjørt av EU. Særlig på bestemmelsene om hviletid. Allerede nå er kravet til hvile for pilotene dårligere i EU enn i Norge. Leder Halvor Vatnar i Norwegian Pilot Association frykter også at piloter ikke vil si fra hvis de er for slitne til å fly, og at dette kan gå ut over sikkerheten.

- Vi sitter kontinuerlig med trykk, støy på øret og tørr luft. Når vi kommer til bestemmelsesstedet skal vi være i stand til å takle det verst tenkelige, påpeker Halvor Vatnar.

- Mer liberale arbeidstidsbestemmelser, kombinert med kontrakter som må fornyes vært tredje år, er en skummel utvikling. Da sier det seg selv at lista ligger høyt for å ta slike upopulære beslutninger, sier han.

Vatnar mener ansvaret har gått fra myndighetsnivå til å bli lagt på den enkeltes skulder.

- Mer ansvar er lagt på kapteinen. Når man kombinerer det med usikre arbeidsforhold er det klart uheldig, framhever han.

Problematisk

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sendte onsdag et brev til EU om felles og strammere regler i internasjonal luftfart. Han synes det er problematisk at Norwegian bruker piloter og mannskap fra lavkostland på ruter mellom Europa og USA.

Samferdselsministeren sier Norwegian har rett til å fly til og fra Thailand med thai-mannskap. Men han mener det vil gjøre noe med konkurranseforholdene om de setter inn besetninger fra lavkostland på ruter mellom land i Europa eller på ruter mellom Europa og USA.

- Vi er glade for at samferdselsministeren tar tak i dette. Utviklingen innen flyfarten har vært et «race to the bottom». Man strekker og strekker strikken, sier Halvor Vatnar.

Han synes det er en uting at Norwegian i stadig større grad bruker piloter uten fast ansettelse.

- Arbeidsforholdene er blitt jamnt verre i Norge. Vi hadde felles skandinaviske standarder. Med den siste revisjonen i EU er det mulig for Norge å innføre enda verre tilstander, sier Oddbjørn Holseter som er pilot i Norwegian og har forhandlet med EUs luftfartsorganisasjon (EASA) for Parat.

- Jeg tviler på at Norge tør beholde de strengere bestemmelsene, selv om man har anledning til det, sier Holseter.

Krevende forhold

- Flygingene vi driver på med på vinterstid i Norden har tre vanskelige kriterier oppå hverandre. Du er på vakt lenge, fordi det er mørkt blir du fortere trøtt og det er krevende forhold, forklarer Holseter.

De fleste flyplassene i Norge har nemlig en eller annen form for unntak fra standarden, som kortere rullebaner eller innflyging over åsrygger, forteller han.

I det norske regelverket er det nå slik at jo flere landinger, jo kortere arbeidsdag.

- Det er for så vidt med i EU-bestemmelsene. Men med EU-bestemmelsene vil arbeidsdagen bli maks to timer kortere. I Norge er det ikke uvanlig at en arbeidsdag kan bestå av ti landinger. Og det sier seg selv at å lette og lande er svært krevende, særlig ved håndstyring uten autopilot som er vanlig på små fly, påpeker han.

Globalt regelverk

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Nor­wegian sier at et globalt regelverk er en bra ting.

- Vi støtter Solvik-Olsen, men forventer at han går foran med et godt eksempel og straks avvikler forskjellsbehandlingen mellom SAS og Norwegian. Det at SAS får lov å ha et bein i EU (Danmark og Sverige) og et bein i EØS (Norge). Dette er viktig med hensyn til trafikkrettigheter og til operativ fleksibilitet, det vil si mulighet til å flytte rundt på crew, sier Skånvik.

ester.nordland@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen