Innenriks

Frp vil ha bybiler

En ny bildelingstjeneste får byfolk over hele Europa til å selge bilen. Nå vil Frp ha en lignende ordning her til lands.

Bildelingstjenesten som selskapet DriveNow så langt tilbyr i 12 europeiske byer, blant annet i Stockholm, Helsinki og København, er en slags parallell til ordningen med bysykler i Oslo.

Forskjellen er bare at det ikke er sykler, men elbiler som er utplassert rundt om i byene DriveNow har etablert seg i. Disse elbilene kan hvem som helst benytte seg av, mot å betale for hvert minutt de er i bruk.

Ordningen har vært en gedigen suksess, skal vi tro DriveNow. Så langt har 10.000 europeere valgt å selge bilen sin for i stedet å benytte seg av DriveNows elbiler. 20.000 andre har unnlatt å kjøpe seg bil.

Les også: Bilfritt byliv i Oslo

40.000 brukere

Bare i løpet av det første året etter at ordningen kom på plass i København, i august 2015, fikk DriveNow 30.000 kunder der. Nå har antallet kunder passert 40.000, fikk Frp opplyst under et nylig møte med DriveNow i København.

Morten Stordalen, samferdselspolitisk talsmann i Frp, likte godt det han fikk høre.

– Det hadde vært spennende å få et lignende tilbud til Oslo og kanskje andre norske storbyer. Oslo har gratis parkering for elbiler, og jeg tror dermed det er gode muligheter for å få dette på plass i Oslo, mener han.

– Tilbudet med bybiler kan være med på å redusere innbyggernes behov for egen bil. For dem som kun trenger bilen for eksempel i forbindelse med handling av mat, kan dette eliminere deres behov for egen bil, fortsetter han.

Bybil i stedet for buss, trikk og T-bane har Stordalen likevel ikke noen tro på.

– Bybil kan ikke erstatte kollektivtrafikken, men komme i tillegg til den. Jeg er overbevist om at innbyggerne ville satt pris på et tilbud om korttidsleie av elbil i de tilfellene der kollektivtilbudet ikke er dekkende.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Enkelt

Også Tommy Skjervold, samferdselspolitisk talsmann for Oslo Frp, ønsker seg nå bybiler.

– Tilbudet med bysykler er populært, og ordningen er enkel å bruke. Jeg mener ideen med enkelthet kan videreføres med DriveNow, og kommunen burde tilrettelegge med god tilgang til ladestolper i sentrum, mener han.

Det at byrådet i Oslo allerede fra i sommer begynner gjennomføringen av sitt prosjekt med bilfritt sentrum, bør ikke være til hinder for en eventuell ordning med bybiler, mener både Stordalen og Skjervold.

– Byrådet vil stenge indre by for biler, hovedsakelig med miljø som argument. Med miljøvennlige biler burde ikke det være nødvendig, sier Stordalen.

Bybilene i København er så langt brukt 400.000 ganger, opplyser DriveNow.

Mer fra Dagsavisen