Innenriks

Fretex lærer av gründer-studenter

Studenter skal hjelpe bruktkjeden til å lage butikkene unge vil ha.

Av: Hanne Sofie Fremstad

For å produsere en T-skjorte i bomull, kreves det 1.400 liter vann. Idet man velger å kjøpe en brukt genser framfor en ny, anslås det at man sparer utslipp av åtte kilo CO2, ifølge Fretex.

Nå har Frelsesarmeens bruktbutikk-kjede hyret inn studenter for å gjøre gjenbruk attraktivt i de yngre generasjonene. «Fretex gründerchallenge» skal kåre den beste studentdrevne Fretexbutikken.

Velge plagg og innrede

– Dere skal plukke ut plaggene, innrede butikken, drive markedsføring og føre regnskap. Vi lurer på om en retail designer fra Westerdals kan gjøre bedre butikk enn en entreprenør fra BI, sier Line Isegran, salgssjef for Fretex Øst-Norge, til elevene.

Onsdag var det kick-off på Fretex’ lokaler på Alnabru.

– Jeg er veldig motivert, forteller Ingunn Garthus, som representerer BI i gründerkonkurransen.

– Det er viktig for meg at man kjører konseptet fullt ut. For eksempel blir det feil å ha plastposer når konseptet er å være miljøvennlig. Jeg tror også det er bra å ha en miks av retroplagg og moderne tøy, sier hun.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Inspireres av studentene

Elevene får et område på Trekanten kjøpesenter i Asker og skal drive sin «pop-up»-butikk hver sin helg. De får i tillegg 1.000 klesplagg og 10.000 kroner til rådighet.

– Vi vil gå til kilden, som er elevene. Det er disse som har en formening om hvordan detaljhandel vil foregå i framtida. Vi håper å kunne få inspirasjon til alternative betalingsløsninger, innredning av butikken, og markedsføring, forteller Isegran.

Vinneren kåres 28. april og får donere penger til et av Frelsesarmeens hjelpeprosjekter.

Les også: Her vil elevene bruke billigklær

Mer fra Dagsavisen