SKÅLER I ØL: Kompisene Erik Hem (Fra venstre), Terje Berthelsen og Eirik Andresen (alle 68 år og fra Oslo) mener produsenter må kunne reklamere for ølen de lager. FOTO: ARNE OVE BERGO

Forsvarer ølreklame

Staten mener Aass Bryggerier bryter alkoholloven fordi de omtaler øl på egne nettsider. Erik Hem (68) og kompisene synes det er for strengt.

Helsedirektoratet har tidligere pålagt Aass Bryggerier å fjerne alle bilder av skummende øl og anbefalinger av ølsorter på sine hjemmesider.

- Vi synes det er altfor strengt at ikke produsenter skal få lov til å reklamere for eget produkt, særlig når vi i dag har vinspalter i avisene. Alle må behandles likt, påpeker Erik Hem (68) og Eirik Andresen (68) overfor Dagsavisen.

Sammen med kompisen Terje Berthelsen (68) tar de en god slurk av ølen på Fyret i Oslo - noe de har gjort fast to ganger i året de siste 15 årene.

Det er Markedsrådet som nå gir medhold til direktoratet og sier de støtter deres konklusjon om at Aass Bryggerier og Bryggeri- og drikkevareforeningen bryter alkoholloven ved egne ølomtaler, melder NTB.

 

Strid om reklame

I dag må også utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) stille i Stortinget og klargjøre om Arbeiderpartiet fortsatt er motstander av alkoholreklame på norsk TV. Det hersker intern strid i regjeringen om et EØS-direktiv fra 2007 som åpner for at TV-kanaler i EU-land kan sende reklame for sprit, vin og øl til andre nasjoner. Både SV og Sp er imot og får ikke uventet støtte fra Kristelig Folkeparti.

- Det er jo ikke noe folkekrav om å få reklame for alkohol på fjernsyn. Vi vet at den rødgrønne regjeringen er mot alkoholreklame på norske TV-skjermer, men også at vi er kommet til kort i EU-systemet. Mitt spørsmål til utenriksministeren er hvordan regjeringen har tenkt å unngå å få alkoholreklame på norsk TV, sier KrFs parlamentariske leder Dagfinn Høybråten til NTB.

Erik Hem og vennene hans savner ikke alkoholreklame på TV, men stiller seg åpne til det på visse vilkår.

- Reklamene må være informative, ikke spekulative. Det er greit så lenge reklamene fokuserer på kvalitet, men de bør ikke påvirke unge mennesker og andre til å drikke mer, sier Hem og Terje Berthelsen.

Høybråten mener denne saken er stor nok i Norge og liten nok i EU til at vi bør og må bruke vetoretten, men så langt har Ap vært lunkne til den tanken.

 

Uante konsekvenser

Bryggeri- og drikkevareforeningen ber helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) om å gripe inn og endre lovverket mot alkoholreklame.

- Vi mener dette vedtaket får ganske surrealistiske utslag, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Han viser blant annet til at det er fullt lovlig at skiskytteren Emil Hegle Svendsen framstår på NRK1 med reklame for tysk øl, mens norsk øl blir underlagt et «totalt hemmelighold». Nome viser også til at Vinmonopolet får lov til å gi omfattende informasjon om sine produkter, mens «nøktern forbrukerinformasjon» om alkoholsvakt øl blir forbudt. Av vedtaket i Markedsrådet går det også fram at de støtter Helsedirektoratet i at lenking til redaksjonell omtale av øl er ulovlig markedsføring. Her argumenterte bryggeriene for at det er et brudd på ytringsfriheten å nekte foreningen å lenke til fire nyhetsartikler om den økonomiske utviklingen ved mikrobryggerier.

- Vi er tilfreds med at Markedsrådet har gitt direktoratet fullt medhold i saken og at de avviser at det har skjedd noen form for usaklig forskjellsbehandling av aktører, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.