Innenriks

Forhandler med rundt syv flyselskaper om å bruke Rygge fra og med 2020

Eierne av Moss lufthavn Rygge ønsker ikke å satse alt på én stor flyplassaktør. I stedet vil de fordele passasjerene mellom en rekke selskaper.

Rygge Sivile Lufthavn (RSL) er inne i siste fase av arbeidet med å lande avtaler med flyselskaper villige til å ta i bruk Moss lufthavn Rygge fra og med neste år.

– Vi har hatt regelmessig kontakt med mange flyselskaper. I starten var det snakk om nesten 20, forteller Espen Ettre, styremedlem og talsperson i RSL.

– Hvor mange er det nå?

– Det er litt under ti selskaper som vi fortsatt har kontakt med, svarer han.

I fjor måtte de kaste kortene allerede i juni. Det at de nå går inn i september uten å ha gitt opp, er et tegn på at de er nærmere målet enn noen gang.

– Vi har lenge vært veldig nære, sier Ettre.

Avhengige av ett siste selskap

Noen av disse selskapene har kommet med tilbud, som RSL ikke anser som gode nok. Dermed forhandles det fortsatt. Andre er RSL så godt som enige med, uten at de formelle papirene er signert ennå.

Flyselskapet som kom inn i bildet på torsdag er ett av dem som RSL tidligere har vært i kontakt med, men som nå har vist så stor interesse at de har invitert representanter fra RSL til et fysisk møte.

– Vi er avhengige av at det selskapet kommer med passasjerer, dersom vi skal klare å gjenåpne i 2020, sier Ettre.

Espen Ettre, styremedlem og talsperson for Rygge Sivile Lufthavn (RSL), forteller at de har gått bredt ut i arbeidet med å finne flyselskaper villige til å reise fra Moss lufthavn Rygge.

Espen Ettre, styremedlem og talsperson for Rygge Sivile Lufthavn (RSL), forteller at de har gått bredt ut i arbeidet med å finne flyselskaper villige til å reise fra Moss lufthavn Rygge.

Ønsker å spre risikoen

Som kjent ble Moss lufthavn Rygge nedlagt etter at Ryanair sa opp sin baseflyavtale. Det irske lavprisselskapet var så dominerende på Rygge at flyplassen ikke klarte å overleve da de trappet ned. Jotunfjell Partners, de nye eierne av RSL, ønsker ikke å gå i samme felle.

– Det ligger an til å bli én mellomstor aktør. Hvis vi får 600.000 passasjerer, så ser det ut til at vi får ett selskap som står for 300.000 til 350.000 av dem, mens resten vil være fordelt mellom fire og seks selskaper, sier Ettre.

Med andre ord til sammen sju selskaper, dersom alt går etter planen.

LES OGSÅ: Flystyrtene i Etiopia og Indonesia kan sette en stopper for Moss lufthavn Rygge

– Alle er velkomne

RSL ønsker ikke å kommentere hvilke konkrete flyselskaper det er snakk om, men legger ikke skjul på at de har gått bredt ut.

– Alle selskaper som ønsker å fly på vilkår som vi greier å håndtere er velkomne, både i første omgang og eventuelt etter ett år. Men vi er nødt til å kontrollere det litt. Vi kan for eksempel ikke ha det slik at to selskaper flyr vinge mot vinge fra Rygge til London. Vi kan ikke begynne å konkurrere med oss selv. Vi har mer enn nok konkurranse fra Torp og Gardermoen, sier Ettre.

Satser på lavprisselskapene

Han har tidligere forklart at de i all hovedsak har siktet seg inn mot charter- og lavprissegmentet i Europa. Der er Ryanair, EasyJet, Wizz Air og Norwegian de største aktørene.

Ryanair har ikke ønsket å kommentere hvorvidt de er i forhandlinger med RSL. EasyJet ønsket i juni heller ikke å kommentere konkrete forhandlinger, men langt på vei antyder at de har vært i kontakt med RSL.

– Vi deltar i samtaler med flyplasser rundt omkring i Europa kontinuerlig for å vurdere kommersielle og operasjonelle muligheter, men vil ikke kommentere spekulasjoner eller spesifikke flyplasser, sa kommunikasjonsrådgiver Holly Mitchell til Dagsavisen Moss Dagblad da.

Derfor feilet de i fjor

Jotunfjell Partners prøvde også i 2018 å få til en gjenåpning i tide til sommerprogrammet året etter. Det klarte de ikke.

– Bakgrunnen for det er at vi i fjor kjørte veldig hardt på store selskaper, sier Ettre.

Noen av selskapene som RSL forhandlet med da er de samme som har vist interesse i å fly fra Rygge denne gangen også. Andre er helt nye.

Trenger drahjelp

RSL skulle egentlig ha bestemt seg på torsdag. I stedet har de utsatt avgjørelsen til neste uke, på grunn av interessen fra selskapet som har invitert dem over til et møte.

– Hvis dere tar en avgjørelse neste uke, rekker dere da å gjenåpne neste år?

– Vi må nok ha hjelp av noen. Blant annet Forsvaret, Luftfartstilsynet og eventuelt departementet med tanke på saksbehandlingstid. Men det bør kunne gå.

– Betyr det at planen fortsatt er å åpne til våren?

– Det vi går etter nå er å åpne i 2020, men det kan hende det blir 1. mai i stedet for 1. april. Utgangspunktet er å starte opp i tide til sommerprogrammet, svarer Ettre.

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin basefly-avtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017.
  • ▪ De har satt seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2020.
  • ▪ For å få til det, må de ha funnet nok flyselskaper som ønsker å ha Moss lufthavn Rygge som destinasjon i løpet av sommeren 2019.

---

Mer fra Dagsavisen