Innenriks

Foredrag i fantasi

BABBEL: I løpet av 20 bilder og 400 sekunder skal deltakerne på en Pecha Kucha fortelle publikum om sitt prosjekt, sin idé eller sin historie.

Klara Hansson setter neseklypa på nesa, tar sats og begynner å fortelle. I mange år har hun elsket fridykking, altså dykking uten tilgang til luft. I dypet kommer hun nærmere både seg selv og naturen, forklarer hun, mens vakre bilder fra flere verdenshav vises i bakgrunnen.

- Alt endret seg da jeg ble kåret til verdens tredje beste fridykker. Jeg sluttet å dykke fordi jeg elsket det, og begynte å dykke fordi jeg ville bli best, forteller hun.

Jo mer Klara strevde, jo dårligere ble prestasjonene.

- Skal man holde pusten i seks minutter, må man være avslappet, forklarer hun publikum. Resten av foredraget handler om hvordan man kan finne tilbake til gleden i det man holder på med - til inspirasjon for folk i enhver arbeids- eller livssituasjon.

Kort og godt

Pecha Kucha Night ble startet av to arkitekter i Tokyo i 2003. Ordene pecha kucha er japansk for «babbel», og tanken bak var å lage et presentasjonsformat som gjorde at mange designere og arkitekter kunne presentere sitt arbeid og sine ideer på én kveld. Arkitektene bak bestemte at hver deltaker kun kan vise 20 bilder, med nøyaktig 20 sekunders visningstid per bilde. En deltaker har altså bare 6 minutter og 40 sekunder på å framføre sitt budskap.

- Formatet har rett og slett vist seg å fungere veldig godt. Man rekker å formidle essensen i prosjektet sitt, samtidig som man unngår at presentasjonen flyter ut. Dermed holdes publikums interesse oppe, sier Paul H. Amble som er styreleder for Pecha Kucha Night i Norge.

For Pecha Kucha gikk raskt fra å være et lokalt arrangement i Tokyo til å bli et verdensomspennende konsept med avleggere i hele 700 byer. I Oslo er Pecha Kucha inne i sitt sjuende år, og arrangeres fast på Norsk Design- og Arkitektursenter fire ganger i året.

- Hittil har det faktisk vært fullt hus hver eneste gang, sier Amble.

For hvem som helst

Pecha Kucha-formatet ble ikke bare raskt spredt til andre byer, det gikk også fort fra å være en presentasjonskveld for arkitekter og designere til å bli en presentasjonsmulighet for nær sagt hvem som helst.

- Vi utvidet raskt til å ta med flere felt, som kunst og forsk­ning. Det at vi er så brede, er nok en av årsakene til suksessen, sier Amble.

Denne kvelden skal tolv ulike deltakere entre scenen. Først ut er den nevnte fridykkeren Klara Hansson. Deretter følger et innlegg om å flytte fra byens mas til Rosendals ro, før de to gründerne bak det nye trugemerket Fimbulvetr forteller om veien fra idé til salgssuksess. Andre bidragsytere er blant annet en roentusiast som vil redde Bogstadvannet fra å gro igjen, en journalist som har jobbet i Gaza, en bonde som har pløyd en kopi av Munchs «Skrik» i åkeren sin og to jordomseilere som på kreativt vis har samlet inn 1,7 millioner kroner til UNICEF.

Ideen med å vise 20 bilder i 20 sekunder er etter hvert også blitt tatt i bruk av andre enn de offisielle Pecha Kucha-arrangørene.

Mange avleggere

- Det er stadig vekk organisasjoner og bedrifter som spør oss om hjelp til å arrangere en Pecha Kucha i forbindelse med for eksempel en konferanse. Og på Ås har de startet en sidegeskjeft der forskere kommer og presenterer sine funn i Pecha Kucha-formatet, sier Amble.

Når en av årets Pecha Kucha-kvelder skal arrangeres i Oslo, legger arrangørene vekt på å sette sammen en mangfoldig meny.

- Vi prøver å ha et spekter av folk fra ulike fag, med ulik alder og kjønn og med ulike typer historier. Det er dessuten viktig at terskelen for hvem som kan delta er lav - man trenger ikke være en profesjonell foredragsholder, sier programkoordinator Siri Holmboe Høibo. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen