Innenriks

Flystyrtene i Etiopia og Indonesia kan sette en stopper for Moss lufthavn Rygge

Rygge Sivile Lufthavn (RSL) fikk signaler fra selskaper om at de var villige til å fly fra den nedlagte flyplassen neste år. Så skjedde to katastrofer som snudde planene på hodet.

Bilde 1 av 2

Espen Ettre, styremedlem i RSL og talsperson for selskapet, forteller at de har hatt flere hindringer på veien mot en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge.

Han peker særlig ut én: Boeing 737 Max-ulykkene i Indonesia og Etiopia, der til sammen 346 personer mistet livet.

Som følge av disse ulykkene ble samtlige Max-fly satt på bakken på ubestemt tid.

Snudde i døra

Både Ryanair og Norwegian er selskaper som har Max-fly i flåten sin og har lidd som følge av flyforbudet. Ryanair-sjef Michael O'Leary uttalte til Reuters i juli at vekstplanene for neste sommer ligger an til å bli påvirket, dersom ikke 737 Max er i luften igjen innen senest i november.

– Det finnes flyselskaper som sa at de kunne gi oss ganske mange passasjerer, men på grunn av at Max-flyene ble satt på bakken må de nå i stedet prioritere annerledes, forteller Ettre.

Flere snublesteiner

En annen utfordring for RSL har vært flypassasjeravgiften. Den har betydning for hvor mye selskapene er villige til å betale RSL.

– Flypassasjeravgiften går utover vår businesscase. Vi møter den avgiften i de kommersielle forhandlingene hver eneste gang, sier Ettre.

– Det er tøft å starte en liten flyplass når vi må redusere hva vi får betalt for at flyselskapene bruker den. Vi tåler ingen økning av den, legger han til.

LES OGSÅ: RSL forhandler med rundt syv selskaper om å fly fra Moss lufthavn Rygge i 2020

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin basefly-avtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017.
  • ▪ De har satt seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2020.
  • ▪ For å få til det, må de ha funnet nok flyselskaper som ønsker å ha Moss lufthavn Rygge som destinasjon i løpet av sommeren 2019.

---

Mer fra Dagsavisen