Innenriks

Flere vrak med høy pant

Gamle biler er fulle av miljøgifter og forurenser mye mer enn nye. Det er på tide å heve vrakpanten igjen, mener FIVH.

- Med høyere vrakpant vil vi få færre gamle biler på veiene, påpeker Gunnell E. G. Sandanger, fagrådgiver i Framtiden i våre hender (FIVH).

En kampanje gjennomført i fjor høst gir henne rett i det.

- Vi ønsket å få inn hensatte biler, biler som sto uten skilt bak låven og så videre. Derfor ga vi 1.000 kroner i ekstra innleveringspremie for biler som var 20 år og eldre, forteller Erik Andresen, daglig leder i Autoretur AS, det eneste landsdekkende innsamlingsnettverket for kasserte kjøretøy i Norge.

- I løpet av den ene uken hver biloppsamler hadde slik aktivitet, fikk vi inn 17.500 biler. Normal innlevering ville kanskje vært 3.500 biler.

Mye mer vraking

Fra 1998 til 2012 var vrakpanten på 1.500 kroner. Nå er den omsider blitt hevet til 2.000 kroner, etter påtrykk fra blant annet Autoretur, som lenge har ønsket en inflasjonsjustering.

Nå viser tall for første kvartal en kraftig økning i vrakingen av kjøretøy. På landsbasis er den på hele 34 prosent. I Finnmark har den vært på eksepsjonelle 114 prosent.

- Den økte vrakpanten har bidratt til denne økningen, men også det at det generelt er gode tider for salg av både nye og brukte biler, har betydning. I en situasjon med høyt trykk i salget, er det naturlig at de med de eldste bilene kjøper seg nyere bruktbil eller til og med ny bil, sier Andresen.

- Hvor mange biler kan bli vraket i år?

- Det kan fort bli flere enn i fjor, selv inkludert kampanjen vår. Da endte det med omtrent 122.000 vrakede biler, svarer Andresen.

Dette gir FIVH blod på tann.

- Vrakpanten må økes til minst 15.000 kroner for biler av 1995-modell eller eldre, slik at gamle utslippsintensive biler går ut av sirkulasjon, foreslår Sandanger.

Forslaget finner støtte hos Autoretur.

- Beløpet vil jeg ikke ta stilling til, men jeg er langt på vei enig i tankegangen. De eldste bilene forurenser fryktelig, både når det gjelder CO2 og NOx. Den samfunnsmessige gevinsten vil være stor hvis vi får byttet ut gamle biler med nye, sier Andresen.

Ifølge Klima- og forurensningsdirektoratet er gjennomsnittsalderen på kasserte kjøretøy i Norge omtrent 18 år. Samtidig går den teknologiske utviklingen framover med stormskritt.

- Bare i løpet av de tre siste årene har de gjennomsnittlige utslippene fra nye biler gått ned med 10 gram per år, forteller Sandanger.

- I fjor var utslippene på 131 gram per kilometer for nye biler, men utslippene fra hele bilparken er flere titall gram høyere per kilometer.

Utslippene øker igjen

Regjeringens mål i klimaforliket fra 2008 var at gjennomsnittsutslippet fra nye biler skulle ned til under 120 gram per kilometer i løpet av 2012. Men nå er CO2-utslippene på vei opp igjen, gikk det fram av Dagsavisen 12. april. Denne uheldige utviklingen skyldes et stort salg av biler med firehjulsdrift og biler med stor motor.

I den nye klimameldingen er ambisjonen at det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler skal ned til 85 gram per kilometer innen 2020.

Høyere vrakpant vil alene ikke være nok til å nå dette målet, mener FIVH. Også en kraftig økning i bilavgiftene og et forbud mot salg av biler som kun har fossil forbrenningsmotor fra 2015 er nødvendig, mener organisasjonen.

Mer fra Dagsavisen