Innenriks

Fisker etter miljøhensyn

Jonny og Ingebjørg Aketun er blant de første produsentene i Norge som tar i bruk Debio-merket for bærekraftig fiske.

- Er dette mange nok? Hva tror du?

Ingebjørg Aketun lar kunder være kunder et øyeblikk mens hun trer små biter sik og potetlompe på hvite tannpirkere. Fiskeriministeren har nemlig meldt sin ankomst til Bondens marked. Og nå skal Aketun fisk få vist fram hva deres miljømerkede fisk er god for.

- Ække dette greit, da? Jo, jeg sier det. Det får bli sånn. Her, kan du sjekke om det smaker nok fisk?

Først i Norge

I hjørnet av boden til Jonny og Ingebjørg Aketun henger nemlig et merke å være stolt av. Som én av svært få produsenter i Norge har de miljøsertifisert fisken de selger. Og fra i vår av har de kunnet ta i bruk Debio-merket for bærekraftig fiske (se faktaboks).

- Vi er de første i Norge som tar i bruk merket på innlandsfisk. Nei, vi er de første i Norden, sier Jonny.

Merket ble opprettet for noen år siden for at man skulle ha mulighet til å synliggjøre bærekraftig produksjon av produkter som ikke gikk under et økologi-regelverk. Når det gjelder for eksempel fisk, er det nemlig ikke helt enkelt å ha kontroll på alt.

- Slik situasjonen er i dag, kan man ikke sette Debio-merket på villfisk. Det har med kontroll på fisken å gjøre. Man kan for eksempel ikke vite hva den har spist, og så videre. Og du skal jo kunne dokumentere at det er miljøvennlig, sier Jonny.

Deres løsning var å få miljøsertifisering av vannet de fisker fra. Dermed kunne de få det på fisken også.

- Har dere måttet gjøre noen endringer, for å få merket?

- Nei da. Vi holder på sånn som vi har gjort i alle år, sier Jonny.

Kundene vil ha miljømat

At miljøhensyn blir viktig for folk, merker også leder av Bondens marked, Siv Heia Uldan. Hun kan fortelle at stadig flere av deres deltakere presenterer økologiske produkter.

- Jeg tror 30 prosent av våre deltakere presenterer økologisk mat. Det er vi stolte av. Og de gjør det fordi kundene vil ha det, sier Uldal, og viser til en spørreundersøkelse som Bondens marked gjennomførte i 2007. I den kom det fram at 80 prosent av de som handler på Bondens marked, ønsker seg økologiske varer.

- Veldig bra

Blant boder med hjemmebakte lefser og gjeddeburgere står Ingebjørg Aketun med brettet med sik og speider etter fiskeriminister Lisbeth Berg Hansen.

- Blir fisken dyrere, nå som den har blitt miljøvennlig?

- Nei. Vi har ikke økt prisen på den, i alle fall, sier hun, mens hun tripper og strekker halsen for å se bedre.

Så dukker hun opp. Ministeren i egen person, iført lakserød blazer, klar for å smake på alt som fiskeprodusentene ved Bondens marked har å by på. Og til å uttale seg positivt om miljømerking.

- Det er veldig bra. Det er viktig med miljøhensyn, og det er viktig at vi har en mangfoldig produksjon, sier Berg Hansen.

Hun legger til at det etter hennes syn er mye norskprodusert fisk som glatt kunne fått et slikt merke.

- Hvordan var smaken, da?

- Veldig bra, svarer Berg Hansen.

Det lyner i blitslamper. Ingebjørg Aketun smiler med fiskebrettet balanserende på håndflaten. Hun sniker seg opp ved siden av ministeren.

- Ta en sik til, du! byr hun.

En stor prosess

Tilbake i boden er Jonny Aketun enig med ministeren i at mye norsk fisk nok holder en god miljømessig standard. Men hvorfor er det så få som har merket, da?

- Jeg tror de fleste gruer seg for å gå gjennom prosessen. Man må dokumentere mye med fisket, og sørge for at man ikke har bunnstoff på båten man fisker fra, og så videre, sier Jonny.

- Hvorfor ville dere ha merket?

- Tja. Alle merker selger, vet du, smiler Aketun.

Ingebjørg er ikke like sikker.

- Noen legger nok merke til det. Andre ser det ikke engang, Men vi vil jo bruke det for det det er verdt, smiler hun.

irene.thoresen.ronold@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen