Innenriks

Færre kjøper nyheter på papir

Papiravisene til VG og Aftenposten går mest tilbake i et synkende marked. Dagbladet og Dagens Næringsliv øker. Ingen slår derimot Morgenbladets økning.

Dagens Næringsliv kunne enda en gang slå i bordet med voksende opplagstall i det knallharde avismarkedet. Sjefredaktør og adm.dir. Amund Djuve i DN sier de har trofaste – og kunnskapsrike – lesere.

– Vi har de beste leserne – og de beste journalistene, hevder han.

Djuve mener at det handler om å servere interessante nyheter.

– Det vil fortsatt være noen som betaler for nyheter, og da helst spesielle nyheter. Leserne vil ha noe ekstra, sier Djuve til NTB.

Befester stillingen

Aftenposten befester stillingen som landets største avis – fordi de opplever mindre fall i opplaget enn VG. Opplagsforskjellen er nå på 24.200 abonnenter. Aftenposten reduserte opplaget med 4.036 eksemplarer i fjor til 235.795, mens VG mistet 21.707, og endte på 211.588 daglig solgte eksemplarer.

Nedgangen for papiravisene er som ventet, og fortsettelsen av en langvarig trend. Totalt gikk papiropplaget ned med 3,1 prosent til 2,37 millioner eksemplarer.

Også Dagsavisens opplag sank, men løssalget økte med hele 17 prosent i 2011. Samtidig viser både lesertall og opplagstall måned for måned at avisens mangeårige bratte fallkurve er snudd.

- I et avismarked der de fleste snakker om nedgang, er det gledelig at vi ser resultater av det harde arbeidet som er gjort i Dagsavisen det siste året. 17 prosent løssalgsøkning kombinert med en lesertallsvekst på 1000, fra 102.000 til 103.000, siste halvår, signaliserer et trendskifte for en avis som har vært i fall siden 80-tallet, mener Eirik Hoff Lysholm, administrerende direktør i Dagsavisen og konserndirektør i Mentor Medier:

- Den offisielle opplagstatistikken viser en nedgang fra 2010 til 2011. Men Dagsavisen tapte ikke opplag i løpet av 2011. Vi gikk inn i 2011 med nesten nøyaktig samme opplag som vi forlot året med. Nedgangen på opplagsstatistikken stammer fra høsten 2010, og viser forskjellen på snittopplaget og det opplaget vi forlot 2010 med.

Deles ut gratis

.

Også noen store dagsaviser går fram, spesielt gjelder dette de to som deles gratis ut til flypassasjerer hos SAS. Dagbladet går for første gang på mange år fram i opplag, med 0,9 prosent til 98.989 eksemplarer (+ 859).

Dagens Næringsliv øker mer, og passerte i fjor Bergens Tidende i kampen om å bli landets femte største avis. DN-opplaget vokste med 2.036 eksemplarer til 85.595 i fjor.

Men ingen slår nisje- og ukeavisa Morgenbladet som både går mest fram i antall solgte eksemplarer (2.728) og i prosentvis vekst (+11,5 prosent) til 26.365 i opplag. Klassekampen kan også notere seg for en pen opplagsframgang på nesten 7 prosent til et opplag på 15.390.

Digitale plattformer

Tilbakegangen på papir blir også i år forklart med en overgang til digitale plattformer. For første gang har Aftenposten målt flere lesere på nett enn papir. VG får flere lesere på nett, men også en stor økning i lesere fra mobiltelefon.

– Det er interessant å se at det har vært en formidabel vekst for mobil, og den trenden har fortsatt etter nyttår. Det vi har sett hittil i år er at nettopp den mobile plattformen har eksplodert, sier MBLs styreleder Are Stokstad til NTB.

Vinnere

Morgenbladet: 26.365 eksemplarer (+2.728 eksemplarer, +1,5%)

Dagens Næringsliv: 82.595 (+2.036, +2,5%)

Klassekampen: 15.390 (+1.000, +6,9%)

Dagbladet: 98.989 (+859, +0,9%)

Dag og Tid: 8.729 (+391, +4,7%)

Norge IDAG: 11.034 (+343, +3,2%)

Solungavisa: 2.106 (+211, 11,1%)

Tapere

VG: 211.588 eksemplarer (-21.707 eksemplarer, -9,3%)

Aftenposten, morgenutgaven: 235.795 (-4.036, -1,7%)

Aften: 101.754 (-3.258, -3,1%)

Utrop: 1.763 (-2.970, -62,8%)

Bergens Tidende: 79.467 (-2.965, -3,6%(

Drammens Tidende: 33.352 (-2.757, -7,6)

Bergensavisen: 19.773 (-2.679, -11,9%)

Mer fra Dagsavisen