Innenriks

Facebook-siden «Venner av Rygge» har passert 40.000 følgere

Engasjementet rundt sivil flyplassdrift i Rygge har nådd nye høyder. – Jeg håper dette engasjementet kan bidra til at flyplassen blir gjenåpnet, sier mannen som har samlet tilhengerne.

Facebook-siden «Venner av Rygge» samler personer som ønsker at Moss lufthavn Rygge (MLR) åpner dørene igjen. På mandag passerte de 40.000 personer som har likt siden. Det er mer enn samtlige innbyggere i Moss.

Til sammenligning har den offisielle siden til «Folkeaksjonen nei til mer bompenger» under 32.000 likerklikk.

– Det er fantastisk å se at så mange støtter opp om et initiativ som dette, sier Nikolai Sandved.

LES OGSÅ: Flyselskaper har sagt seg villige til å fly fra Moss lufthavn Rygge (DA+)

Startet på grunn av flypassasjeravgiften

Han grunnla siden 14. desember 2015, nærmere ett år før flyplassen ble nedlagt. Bakgrunnen var den kommende flypassasjeravgiften. Bare i løpet av det første døgnet fikk siden rundt 2.400 likerklikk.

– Jeg ble så irritert over at politikerne ødela stedet ved å avgiftslegge noe som ikke trengte det, sier Sandved.

Etter at flypassasjeravgiften ble vedtatt innført, sa Ryanair opp sin baseflyavtale med Moss lufthavn Rygge. Ryanair var en så stor og viktig aktør for flyplassen, at eierne ikke så noen annen utvei enn å stenge dørene. Nå forsøker nye eiere å gjenåpne flyplassen (se faktaboks).

###

Facebook-siden nådde en ny milepæl denne uka. To og et halvt år etter nedleggelsen av Moss lufthavn Rygge er engasjementet for flyplassen større enn noensinne.

– De som liker siden lider av flyglede, ikke flyskam

Sandved tror det vil bli lagt merke til, særlig blant politikere, at så mange personer liker siden deres og ønsker en gjenåpning av flyplassen.

– Jeg håper dette engasjementet kan bidra til at flyplassen blir gjenåpnet. Det er hovedmålet vårt. Det andre målet er å ha et positivt blikk på flynæringen generelt, som vi ser på som et positivt bidrag til velstandsutviklingen i Norge.

– Den siste tiden har begrepet flyskam dukket opp. Klimaforkjempere mener det er viktig å begrense bruken av fly som transportmiddel, men dersom Moss lufthavn Rygge åpner dørene igjen vil jo det ha motsatt effekt. Ser du på det som et problem?

– Hvorfor skal vi redusere levestandarden vår ved å fly mindre? Det er en kjempefordel å fly mer. Det betyr at flere får oppleve Norge og nordmenn kan oppleve verden. De som liker siden vår lider av flyglede, ikke flyskam. Det skal man være stolt over, svarer han.

Skuffet over politikerne

Sandved mener nedleggelsen av Moss lufthavn Rygge er med på å skape politikerforakt, og viser til tilbakemeldingene han får fra gruppens medlemmer.

– Vi i gruppen er mest skuffet over alle stortingspolitikerne, spesielt dem fra Østfold, som ikke har tatt signalene og stått på beina for fylket sitt. Ryanair har gjort det klart at er villige til å komme tilbake, dersom flypassasjeravgiften ble fjernet. Likevel har ikke politikerne fjernet den, sier Sandved oppgitt.

– Dette står på politikerne, ikke eierne, legger han til.

Moss lufthavn Rygge stengte dørene i 2016. Siden da har terminalbygget stått tomt. Året før var det 1,64 millioner passasjerer innom her.

Moss lufthavn Rygge stengte dørene i 2016. Siden da har terminalbygget stått tomt. Året før var det 1,64 millioner passasjerer innom her.

Her kommer medlemmene fra

På det meste var de fire personer som jobbet med Facebook-siden. For øyeblikket er det bare Sandved.

– Det har vært et fint hobbyprosjekt for meg. De siste to årene har jeg vel brukt noen timer i uken på dette, forteller han.

De som har likt siden kommer hovedsakelig fra Østfold, men også andre deler av landet. Personer bosatt i Oslo utgjør den fjerde største brukergruppen til siden. Fredrikstad troner øverst, med over 6.700 personer.

Utlandet er også representert. Nesten 1.400 personer er fra Sverige. Det betyr at siden har flere støttespillere fra Sverige enn Rygge kommune. Spania er den tredje største nasjonen, sortert etter brukernes bostedsland.

LES OGSÅ: Ryanair vil ikke kommentere om de forhandler om å fly fra Rygge igjen (DA+)

Tro, håp og kjærlighet

Sandved kommer selv fra Oslo, og var en flittig bruker av flyplassen i Rygge da den var åpen.

– Jeg hadde over 100 flyginger til og fra Rygge. Selv om Gardermoen er nærmere, var det billigere for meg å reise derfra. Jeg savner virkelig dette stedet, sier han.

Rygge Sivile Lufthavn, selskapet som jobber med å gjenreise flyplassen, har satt seg selv en deadline ut måneden for å kunne avklare om de klarer å åpne dørene neste år eller ei. I disse dager forhandler de med en rekke flyselskaper om å reise fra Rygge. Da denne saken ble skrevet var ingenting avklart ennå. Sandved er optimistisk.

– Jeg har troa, sier han.

LES OGSÅ: «Mye tyder på at Rygge Sivile Lufthavn fortsatt sliter i en litt for sterk motvind»

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin basefly-avtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017.
  • ▪ De har satt seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2020.
  • ▪ For å få til det, må de ha funnet nok flyselskaper som ønsker å ha Moss lufthavn Rygge som destinasjon i løpet av sommeren 2019.

---

Mer fra Dagsavisen