Innenriks

Ennå ikke sikker på nye trikker

SAMFERDSEL: Lurer du på hvor mange nye trikker Oslo kommer til å kjøpe? Det gjør samferdselsbyråd Guri Melby (V) også, og det vil drøye før hun finner ut av det.

I desember varslet Melby at «det arbeides nå med en plan for fremdrift i saken om trikkeanskaffelsen», etter at SVs Marianne Borgen hadde purret på henne.

Nå er det blitt klart hva Melby mente med dette. Onsdag bestemte nemlig byrådet seg for å etablere et trikkeprogram ledet av Ruter.

Skal utrede alt

Dette innebærer at Ruter, sammen med Sporveien, Oslo Vognselskap og Bymiljøetaten, skal utrede alt som er viktig for trikkens framtid i hovedstaden, herunder inkludert innkjøp av nye trikker.

- Det blir opp til trikkeprogrammet å vurdere antallet nye trikker som skal anskaffes, og også om alle trikkene bør skiftes ut eller om vi skal ha to trikketyper, sier Melby til Dagsavisen.

- Har Ruter fått noen tidsfrist for å komme med sine anbefalinger?

- Jeg håper de kommer med sine anbefalinger i løpet av 2014, svarer Melby.

- Og når kan de nye trikkene komme?

- Vi har tidligere antydet at vi kan få nye trikker fra 2018, og jeg har fortsatt tro på det årstallet.

Balladen om Oslo-trikken begynner etter hvert å få mange vers. I over ti år har politikerne snakket om å anskaffe nye trikker. Trikkene er altfor fulle og modne for utskiftning, konstaterte Ruter i 2010. Samme år vedtok bystyret at byrådet skulle lage en strategi for den videre utviklingen av trikketilbudet. Den har fortsatt ikke materialisert seg.

- Jeg kan ikke forstå at dette skal ta så mange år, sa Marianne Borgen til Dagsavisen i januar.

Vil unngå fiasko

Men Melby lar seg ikke stresse av Borgen.

- Det å fatte en helt riktig beslutning er viktigere enn datoen for når vi får faset inn den siste av de nye trikkene. Dette vil bli en av de største investeringene vi gjør, og den vil få konsekvenser for hele kollektivtilbudet i Oslo i hvert fall i 30 år framover, påpeker hun.

Det Melby for all del vil unngå, er et fiaskoinnkjøp.

- Vi har jo alle hørt om eksempler på kjøp av både tog og trikk som har gått dårlig. Ofte har det da handlet om at ikke alle typer kompetanse og erfaring har vært representert. Men trikkeprogrammet som nå igangsettes, vil være et samarbeidsprosjekt med alle aktørene i kollektivfamilien i Oslo, påpeker hun.

Dermed vil hensynet til både de reisende, infrastrukturen, vedlikeholdet, framkommeligheten og det finansielle bli ivaretatt, mener Melby.

Ruter viser til den tidligere konsekvensutredningen, når Dagsavisen spør om hvor mange nye trikker som kan bli anskaffet.

- Anbefalt konsept var å bytte ut samtlige av dagens trikker og kjøpe inn 82 nye. I kvalitetssikringen ble det anbefalt en noe lengre tidshorisont, og med dette som utgangspunkt ble behovet anslått til å være 110 nye trikker, opplyser kommunikasjonsrådgiver Andreas Andersen.

Dagens vognpark består av 72 trikker.

- Når blir de nye trikkene bli tatt i bruk?

- Leveransen av nye trikker vil skje over flere år, og et foreløpig anslag er at de første nye trikkene kan tas i bruk i 2018-2019, svarer Andersen.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen