Italienske marinefartøyer har reddet 160.000 båtflyktninger så langt i år. Fartøyene har deltatt i operasjonen Mare Nostrum som ble avsluttet 1. november. FOTO: MARINA MILITARE ITALIANA/NTB SCANPIX

«En humanitær katastrofe»

Den humanitære katastrofen som utspiller seg i Middelhavet vil forverres hvis ikke EU og Norge bidrar mer, advarer Norges Rederiforbund.

- Vi ser at flyktningstrømmen varer utover den vanlige sesongen. Det er et uttrykk for hvor alvorlig den humanitære situasjonen er. Våre mannskaper forteller at det ikke er noe som tyder på at menneskesmuglerne har redusert sin virksomhet etter at Mare Nostrum ble avsluttet.

Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, ser med stor bekymring på flyktningsituasjonen i Middelhavet. I 2014 har mer enn 3.200 mennesker druknet. Og dødstallene fortsetter å stige: Rett før helgen druknet 17 båtflyktninger utenfor Libya. Hver eneste dag befinner det seg norske skip i områdene der flyktningrutene går. Siden i sommer har norskkontrollerte skip plukket opp mer enn 4.000 flyktninger fra sjøen.

 

Les også reportasje: Reise til nattens ende

Les også: «Skal vi late som om mennesker ikke dør eller skal vi gjøre noe?»

 

Færre redningsfartøyer

Italia har avsluttet redningsoperasjonen Mare Nostrum som ble startet opp etter skipskatastrofen utenfor Lampedusa i fjor. Italienerne har begrunnet avviklingen med at de ikke har råd til å drive denne operasjonen videre alene. EUs kontroll- og overvåkingsorgan Frontex har tatt over med en operasjon som kalles Triton. Fartøyene tilknyttet denne operasjonen skal ikke drive aktive søk etter flyktningbåter slik italienerne har gjort. Norges Rederiforbund har gått grundig gjennom hva som blir den nye situasjonen.

- Det er helt klart at Triton ikke kommer til å dekke opp for Mare Nostrum. Når kapasiteten trappes ned, betyr det at handelsskipene får en enda større belastning. Skipene blir flytende flyktningleirer. Vi mener europeiske myndigheter ikke kan overlate dette omfattende hjelpearbeidet til rederiene.

Henriksen berømmer italienerne for redningsarbeidet de har lagt ned det siste året. Nå mener direktøren at resten av de europeiske landene må bidra mer.

- Vi vil ikke ha noen formening om immigrasjonspolitikken som sådan, men EU-landene må ta et større ansvar for den humanitære katastrofen som utspiller seg i Middelhavet, sier Henriksen.

Det norske skipet «Bourbon Orca» har vært med på flere dramatiske redningsoperasjoner. Bjørn Remøy, som er daglig leder i rederiet Bourbon Offshore Norway, forteller om hjerteskjærende scener.

- Mannskapet har vært eksponert for et enormt spekter av inntrykk og følelser. Fra frustrasjon og fortvilelse over å oppleve den desperasjonen som driver båtflyktningene, til en enorm mestringsfølelse og glede over å kunne hjelpe mennesker i nød, sier Remøy og legger til:

- I humanitære katastrofer er vi forpliktet til å bidra så godt vi kan, og det har mannskapet på «Bourbon Orca» gjort til full tilfredshet. Men vi kommer ikke unna at det også er belastende for mannskapet, og ikke risikofritt.

Rederiet som har vært med på å redde nærmere 2.000 båtflyktninger, ser med bekymring på at redningsoperasjonen til italienerne avsluttes.

- Italienske myndigheter har gjort en veldig god innsats i den tida de har hatt ansvaret. Når de nå trekker seg ut, frykter vi for at EUs tilstedeværelse blir i mindre skala - i hvert fall i en overgangsfase, sier Remøy.

 

Les også: Frykter flere omkomne på havet

Les også: Redning av båtflyktninger i det blå

 

Fra vondt til verre

Rederiforbundet har vært i dialog med norske myndigheter i høst.

- Norge må ta et større ansvar. Som en av verdens største skipsfartsnasjoner må vi være tydelige på hvor dramatisk virkeligheten er. Hvis ikke Triton får større ressurser, vil det gå fra vondt til verre. At vi sier klart og tydelig fra om dette, er et viktig bidrag i seg selv. Men norske myndigheter må også være forberedt på å bidra substansielt. Om det er med fly eller marinefartøyer, skal ikke jeg ha noen formening om, sier Sturla Henriksen.

Pål Nesse, seniorrådgiver i Flyktninghjelpen, mener norske politikere må komme sterkere på banen.

- Det har vært pinlig taust fra regjeringen. Arbeiderpartiet har eller ikke tatt noe initiativ. Vi er vitne til at politikerne stikker hodet i sanden. Som medlem av Schengen-samarbeidet, er Middelhavet også vår grense. Det er på høy tid at vi bidrar mer til at folk ikke drukner. Norge er en sjøfartsnasjon som har den nødvendige kompetansen på dette området, men så langt er det handelsflåten som har gjort en innsats.

Storbritannia, blant andre, mener en utvidet redningsoperasjon vil føre til at menneskesmuglerne sender flere båter ut på havet og gambler på at de blir reddet. Nesse mener argumentet ikke holder mål.

- Mange av flyktningene vil forsøke å ta seg til Europa uansett. Dette har med den generelle flyktningsituasjonen å gjøre. Det er påfallende hvor lite solidaritet europeiske myndigheter viser disse menneskene. Italienerne fikk i gang en velfungerende redningsoperasjon og ba andre land om å hjelpe til, men de fikk ingen svar.

 

Les også: Krever at Europa våkner

 

Ingen lovlig vei

Tall fra Frontex viser at fartøyer tilknyttet Triton har reddet over 8.000 båtflyktninger siden 1. november. Men siden fartøyene ikke skal drive aktive søk, mener Nesse at operasjonen ikke kan sammenlignes med Mare Nostrum.

- Triton har begrensede ressurser og er ingen redningsoperasjon. Denne aksjonen vil føre til at flere drukner på havet, sier Nesse.

Han mener Norge også må yte mer assistanse til Syrias naboland og at flere europeiske land må ta imot flere kvoteflyktninger.

- Det er et sørgelig faktum at det ikke finnes en lovlig vei til Europa for asylsøkere. Vi har overlatt transportmarkedet til menneskesmuglere. Det bør være en tankevekker for oss alle.

Dagsavisen har vært i kontakt med Justisdepartementet for å få klarhet i hva Norge skal bidra med i Triton-operasjonen. Bidraget til Frontex skal økes i 2015, men det er ennå ikke klart hva Norge skal stille opp med i Triton.