Innenriks

Eldreboom i netthandelen

NETTHANDEL: Det er ikke lenger bare de yngre som bruker nettet som shoppingsenter. Nå kaster også den eldre garde seg over netthandelen. På få år har andelen over 65 år steget fra 10 prosent til over 40.

For venninnene Eva Weidal (71) og Kari Gunnerud (71) foregår det aller meste av shoppingen fra sofakroken. Med pc eller nettbrett kjøper de alt fra klær til kunst.

Med største selvfølgelighet.

- Vi har helt sluttet å fly rundt i butikker, sier Eva Weidal, og er nær på å svi av noen nye kroner på netthandel.

De er ikke alene. For flere å flere velger bort butikker til fordel for å handle fra sofakroken. I 2004 handlet rundt 10 prosent av de over 65 år på nettet. Nå nærmer det seg 50 prosent.

- Vi er blitt avhengige av å ha tilgang til nett og mobil. Glemmer jeg mobiltelefonen hjemme, snur jeg og henter den, ler Kari Gunnerud.

Også julegavene vil finne veien fra nettet og direkte hjem til de to ungdommelige damene.

- Men vi leter ikke på måfå rundt etter gaver. Vi må vite hva vi skal kjøpe først. Men barnebarna vil helst ha penger, noe som ordnes gjennom nettbanken, sier de to og innrømmer at det noen ganger kan gå en kule varmt med nettbrett og kredittkort.

- Det har nok hendt at jeg har handlet uten å ha tenkt meg skikkelig om, innrømmer Kari Gunnerud.

- Men da er det bare å returnere det, sier Eva Weidal rutinert.

- Stort sett vet vi hva vi skal ha før vi handler, sier Eva Weidal, som nettopp har kommet hjem fra en tur i Mellom-Amerika.

Som selvfølgelig ble kjøpt på nettet.

Må tørre

Dagsavisen skrev i forrige uke at over 400.000 nordmenn over 55 år ikke er på nett. Frykten for det ukjente og for å gjøre feil er årsaken til at mange vegrer seg.

- Det er synd, sier de to damene.

- Samfunnet er lagt opp til at man skal være på nett, og da er det trist at mange eldre ikke kommer seg dit. Men det handler om å tørre, å komme seg over den første terskelen. Og glemme å være redd for å gjøre noe galt. Er man på nettet, så er det som en helt ny verden åpner seg, sier Kari Gunnerud, som er den av damene som også er aktiv på Facebook.

- Da vi var i Spania i fjor ble Kari bare brun på ryggen, mens jeg også ble brun i ansiktet. Årsaken var at hun satt med nesa i nettbrettet og Facebook et par timer hver dag, ler venninnen.

- Men det kan hende jeg må inn der når jeg blir 90 for å holde kontakten med familien, legger hun til med et smil.

- Jeg ble enke for ett år siden, og for meg har det vært veldig godt å kunne holde kontakten med venner og familie på Facebook, sier Kari Gunnerud.

Begge to har hatt yrkeskarrierer hvor bruk av data har vært en del av jobben.

- På den måten har vi fått mye gratis. Men det har skjedd mye nytt de siste årene, som vi har tilegnet oss kunnskap om selv. Men vi er nok litt over gjennomsnittet interessert, sier Kari Gunnerud, som startet på et datakurs.

- Men jeg gikk hjem i første kaffepause. Første delen gikk med til å finne av/på-knappen. Og jeg kunne litt mer enn det, ler hun.

Boom

I sterk kontrast til myten om at de eldre shopper mindre enn resten av samfunnet, opplever nettbetalingsselskapet Klarnas nettbutikker nå en seniorboom.

Betalingsselskapet mener at bedre nettkunnskaper blant seniorene og enklere betalingsløsninger er med på å gjøre netthandelen stadig mer attraktiv for de eldste.

- Mange er nok redde for å miste pengene sine når de handler på nettet. Men de metodene som finnes i dag, er enkle og sikre, sier nettdamene.

Ifølge SSB handlet fire av ti nordmenn over 65 år på nettet i 2012. En fersk undersøkelse blant betalingstjenesten Klarnas 1,2 millioner norske kunder, viser at antallet over 65 år hos dem har økt med 85 prosent i 2013, og gir nå 50.000 kunder. Et tall som stadig vokser.

I snitt handler hver av dem for 692 kroner hver gang de handler på nettet.

Norgessjef Fredrik Green i Klarna mener utviklingen innen netthandel har stått stille i altfor mange år.

- De tradisjonelle løsningene har både vært for tungvinte og usikre, noe som har gjort terskelen for å handle på nett altfor høy. Heldigvis ser vi nå at nye, enklere betalingsløsninger gjør netthandel mer attraktivt for de som er ferske på nett, sier Green.

Perfekt for pensjonister

- I prinsippet er jo netthandel perfekt for pensjonister, det er svært fleksibelt og enkelt å ta i bruk. Jeg håper at flere forhandlere nå vil imøtekomme behovet for trygghet og enkelhet som de eldre har. 400.000 nordmenn er en gruppe med potensielle kunder det er umulig for nettbutikkene å overse, sier han.

tom.vestreng@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen