Innenriks

Driver butikk hjemmefra

Mange drømmer om å starte for seg selv, men våger ikke si opp en fast stilling. Nettbutikk kan være en myk overgang.

Kathrine Larsen Clough satser på kombinasjonsdrift. Siden høsten 2009 har hun drevet nettbutikken Flamingo på kveldstid, samtidig som hun er tobarnsmor i fast åtte til fire-jobb.

- To ganger har jeg hatt muligheten til å starte ordentlig butikk med andre på Grünerløkka, men jeg holder meg til nettet en stund til. Å ha nettbutikk hjemme er en fin måte å få prøvd seg som kremmer uten å sette økonomien over styr, sier Clough.

Økonomi

I et hjørne på soverommet har Clough varelageret sitt. Det blir for tungvint å ha produktene i loftsboden når hun på nettsiden lover at bestillinger sendes neste dag.

- Jeg har alltid hatt lyst på butikk, men det var flere avveininger som måtte tas. Mannen min sa at om jeg startet butikk, kom han praktisk talt til å bli aleneforsørger, på grunn av tida butikkdrift tar. I samråd landet familien på nettbutikk til å begynne med, forteller hun.

Drøm og virkelighet

Ann Kristin Andreassen er seniorrådgiver i Vinn, som bistår Nav med nettbaserte etablererkurs.

- Folk som vil starte for seg selv, bør lage en forretningsplan der de simulerer bedriften. Da får man et inntrykk av om ideen er liv laga, sier hun.

Om du bestemmer deg for å følge drømmen, er det mange formelle krav å sette seg inn i, som skatter og avgifter, regnskap og revisjon.

- Selv om du ikke behersker alt med forretningsdrift, skal du vite hva det dreier seg om. Du bør ha regnskapsfører. Selv om det koster, sparer du veldig mye tid, og en regnskapsfører kan hjelpe deg med fradragene.

Kathrine Larsen Clough føler at Flamingo fant formen først etter en stund.

- Jeg lånte startkapital. Det ga meg mulighet til å eksperimentere med varegrupper og bygge opp varelager. Med tida har jeg kommet fram til hva som fungerer. Jeg finner merker jeg liker og leter etter «wholesale» på nettet, sier Clough.

Et fysisk butikklokale bør være rent, ryddig og innbydende. Det samme gjelder for nettbutikker.

- Kveldene går med til å pakke ut, ekspedere ordrer og ta bilde av nye produkter som jeg legger ut på siden. Å ha en god nettside er viktig både for kunder og for leverandører. Leverandører vil ikke selge deg ting om du virker useriøs, sier Clough. (NTB tema)

Mer fra Dagsavisen