Tine Kraakenes (midt i bildet) merket god progresjon etter at hun begynte med styrketrening med høy intensitet. FOTO: CORNELIUS POPPE/NTB SCANPIX

Dette blir treningstrendene i 2014

BUR OG BALL: I år vil vi trene mer intenst, funksjonelt og «back to basic». Trenings-bur, basisball og bungee-strikk er utstyr du vil se mer av.

Salen på SATS Sjølyst er full av ivrige, svette kropper som adlyder instruktør Stine Hovjords befalinger under en time i GRIT Strength. Hun kommanderer oss ned i planke, der vi skal klatre med beina og veksle med harehopp.

- Det er helt normalt å bli litt kvalm nå, hoier Hovjord.

 

Rå styrke

Hvorfor er høyintensitetstimer som dette en av trendene som spås å dominere på treningsstudioene i 2014? Bente Brisner Fermin har vært med på timen i et halvt års tid og er ikke i tvil:

- Det handler om rå styrke, sier hun.

Også Tine Kraakenes går på timen jevnlig.

- Dette er ekstremt effektivt. Det er rett på, og jeg merker progresjon, sier hun.

- Men timen forutsetter at man har teknikken inne på forhånd, understreker instruktør Hovjord.

 

Fredfylt alternativ

Omtrent 900.000 nordmenn er medlem av et av landets 850 treningssentre. Randi Christensen Solberg, ansvarlig for gruppetrening i SATS, trekker fram to ytterpunkter for nyårets trender.

- Vi har de tøffe og intense øktene i den ene enden av skalaen og de rolige timene i den andre enden. Vi lanserer også to veldig rolige timer i januar: Yin-Yang og Slow Motion, forteller hun.

Christensen tror dessuten flere vil bli opptatt av kosthold for å oppnå bedre resultater og mer overskudd.

Også Elixia satser på høyintensitetstrening i 2014. Allerede i desember lanserte de «Rush hour», verdens korteste xycling-time, ti minutter lang.

Av andre timer og trender som kommer i disse dager, trekker gruppetreningssjef Johanna Fredriksson fram kondisjonstrening på ellipsemaskiner i sal, jivamuktiyoga, som inneholder elementer av chanting og yogafilosofi, funksjonell styrketrening og timen «Antigravity», der man gjør øvelser i en slags huske som er festet i taket.

 

Høyintensitet

American College of Sports Medicine gjennomførte nylig en undersøkelse blant 3.800 fagpersoner innen trening og fitness, for å peke ut de 20 mest populære treningstrendene for 2014. Høyintensitets intervalltrening ble den viktigste trenden, dernest kroppsvektøvelser med minimalt med utstyr. Aerobic og annen lavintensitets kondisjonstrening er ute av årets liste.

Beate Torset, førstekonsulent ved NIH Fitness på Norges idrettshøgskole, trekker fram høyintensitetstrening, basistrening («back to basic») og funksjonell trening (trening som har høy overføringsverdi til hverdagen og idretten) som trendene som vil dominere treningstilbudet i 2014.

- Det blir mer av timer hvor man blander kondisjon og styrke med intervaller og høy intensitet, for eksempel crossfit og tabata. Vi ser at det er færre gruppetimer med aerobic og step på sentrene, sier hun.

 

Tidsklemma

Høyintensitetstrening handler om tidsklemma, tror Torset.

- Folk vil ha mest mulig trening på kortest mulig tid, sier hun.

Når det kommer til basistrening og funksjonell trening, trekker Torset fram noen norske innovasjoner: basisball (litt større enn en fotball, med håndtak i ulike vektklasser) og bungee-trening (trening med spesialstrikk). I tillegg kommer det mer av såkalte treningsbur - apparater der du kan gjøre ulike styrke- og kondisjonsøvelser.

- Treningsburene er veldig trendy. En personlig trener kan trene en kunde der eller kjøre en PT gruppetime.

 

Dobbel dose

På SATS nærmer den 30 minutter lange høyintensitetstimen seg slutten. Vi er stive i beina, med klønete, slitne bevegelser.

- Gi alt nå, roper Husjord, og etter enda noen melkesyrepregete hopp og mageøvelser, skrur hun av musikken.

Bente Brisner Fermin er også andpusten, men har ikke fått nok.

- Nå skal jeg slappe av litt med denne, sier hun og viser fram en treningsdrikk.

- Så skal jeg på en ny treningstime. (NTB tema)

Christine Thune, fagsjef for trening i helse- og treningssenterkjeden Stamina, advarer mot å starte med korte, harde intervalløkter uten oppvarming først. - Hvis du ikke har tid til å varme opp, øker risikoen for skader. Undersøkelser viser at trening med høy intensitet uten oppvarming gir en uheldig økning i blodtrykket og at ellers friske folk kan få unormale utslag på EKG. For eldre og utrente er det ekstra viktig med god oppvarming, sier hun. For øvrig er høyt utdannede instruktører en av trendene Thune synes er svært positiv. - Når flere instruktører tar mer utdanning, får forbrukerne bedre og sikrere trening, sier hun. (NTB tema)