Politikk

Det går alltid et tog hjem

Slik bør langt flere av oss bo i årene som kommer: I nye boliger med gangavstand til nærmeste jernbanestasjon.

Det mener Akershus Ap, som nå vil forvandle en rekke mer eller mindre glisne tettsteder i Akershus til konsentrerte småbyer med stasjonen som et naturlig kommunikasjonshjerte. På denne måten vil den akutte boligkrisen i Oslo kunne avhjelpes. Samtidig vil flere stasjonsnære boliger kunne redusere bilbruken i Akershus, som er det fylket her til lands hvor det kjøres mest bil.

Men det å gjennomføre store utbyggingsprosjekter nær stasjonene vil kreve sine ofre. Det kan bli nødvendig å drive noen bønder på retrett, mener Aps fylkeslag.

- Må bruke dyrket mark

- Det er usannsynlig å se for seg ikke å bruke dyrket mark til boligbygging, sier Sverre Myrli, stortingsrepresentant og leder for Akershus Ap.

I veldig mange av kommunene i Akershus er det i dag store, åpne jorder hvor det dyrkes korn eller andre landbruksprodukter, i nærheten av stasjonene, påpeker han.

- I hvor stor grad bør det bygges nye boliger på disse jordene?

- Det er ikke snakk om enorme arealer, for det er ikke eneboliger vi skal bygge. Det vil være riv ruskende galt, svarer Myrli.

- Vi må gjøre som i Ås, hvor det nå bygges boligblokker på opp til fem etasjer flere steder i nærheten av stasjonen, tilføyer han.

Jernbaneverket hilser initiativet velkommen.

- Fortetting langs jernbanen er veldig positivt. Det er også en forutsetning for en sterkere satsing på jernbanen, sier Anne Cecilie Underthun Marstein, regional utviklingsdirektør i Jernbaneverket Øst.

Fortetting ved kollektivknutepunktene er også i tråd med statens politikk. Derfor oppfordrer både Jernbaneverket og Statens vegvesen kommunene til dette når nye boligprosjekter planlegges.

Boligkrise

Galopperende boligpriser. Unge mennesker som blir gjeldsslaver i bytte mot noen få kvadratmeter i Oslo. Boligbygging som på ingen måte holder tritt med behovet. Prognoser som tilsier massiv befolkningsvekst både i Oslo og Akershus i flere tiår framover. I ett ord: boligkrise.

Nå er også politikerne i ferd med å innse at noe må gjøres. Markedet har spilt fallitt. Det må tenkes nytt. Fram mot neste stortingsvalg vil en ny boligpolitikk bli et viktig tema, så også for Akershus Ap.

I 21 av de 22 kommunene i fylket vil folketallet øke i årene framover. I fjor bodde det 545.000 innbyggere i Akershus. I 2040 kan det bo over 750.000 mennesker der.

- Boligpolitikken må få en mer framtredende rolle, sier Myrli.

I det ligger også at han mener det ikke lenger bør være «selvsagt» at jordvernet seirer når det kommer forslag om nye boliger på dyrket mark.

Ås sentrum er allerede i ferd med å gjennomgå den nærmest uunngåelige forvandlingen, noe Myrli og andre akershuspolitikere ved selvsyn kunne observere under et besøk der sist uke.

Fortsatt kan du stå på plattformen på Ås stasjon og se traktorer som store og tunge ruller over jordene. Men det er ikke lyden av traktorer du hører. De blir overdøvet av bygg- og anleggsarbeidere som borer, sager, spikrer, graver, slår, banker og forandrer hele sentrumsområdet. Om ikke lenge vil hundrevis av nye boliger stå klare.

For dem som flytter inn der, blir det svært enkelt å pendle til og fra arbeidsplasser i Oslo. Fra de låser døra hjemme til de ankommer hovedstaden, vil det ikke ta mer enn en halv time. Og om ikke mange år blir reisetiden ennå kortere.

- Når Follobanen står ferdig, vil det ta 11 minutter fra Oslo til Ski, og kanskje bare sju minutter til hit til Ås, påpeker ordfører Johan Alnes (Ap).

Da kan det faktisk ta kortere tid å reise Oslo-Ås enn å reise fra bolig til jobb med trikk, buss eller T-bane innenfor Oslos grenser.

Bygger på feil sted

Det som i stor grad har vært og fremdeles er tilfellet, er at nye boligfelt både i Akershus og andre fylker, plasseres på steder hvor det ikke er et godt kollektivtilbud. Dermed blir de som bosetter seg der avhengige av privatbilen.

Slik kan det ikke fortsette, mener Akershus Ap. Akershus er nemlig ikke bare det fylket her til lands hvor det kjøres mest bil, Akershus er også landets pendlerfylke nummer én. Mange flere biler på veiene er det rett og slett ikke plass til. Samtidig innebærer den omfattende bilkjøringen også et stort miljøproblem. Sett i lys av klimautfordringene bør biltrafikken derfor reduseres betraktelig.

- De aller fleste i Akershus har bil, men det ville ha vært smart hvis den enkelte familie kunne ha klart seg med bare én bil hver, sier Myrli.

Også Jernbaneverket mener det er lite framtidsrettet å plassere nye boligfelt langt fra kollektivknutepunktene. De anbefaler derfor kommunene ikke å gjennomføre slike planer.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen