Innenriks

Derfor måtte Nav-sjefen gå

Joakim Lystad kom til et Nav i krise. Fire og et halvt år senere forlater han et Nav som kanskje er i en enda større krise.

Bilde 1 av 2

I går fikk Nav-sjefen sparken av arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) fordi det trengs «ny kraft og energi» i Nav for å komme videre.

Den modige kvinnen som har sagt ja til å overta som konstituert arbeids- og velferdsdirektør, heter Kjersti Monland. Hun har vært IKT-direktør i Nav siden oktober. Den forrige IKT-direktøren, Mona Aulie, gikk på dagen etter uenighet med Lystad.

Arbeidet med å finne en ny, varig innehaver av uriasposten, starter i neste uke.

– I en ny sjef ser jeg etter god lederkompetanse og god energi som kan være en drivkraft for organisasjonen, sier Eriksson.

Slet fra starten

Da Joakim Lystad ble presentert som ny Nav-sjef i september 2010, ble han ikke bare møtt med lykkønskninger, men også advarsler. Daværende arbeids- og administrasjonsminister Hanne Bjurstrøm (Ap), varslet at Lystad kunne bli utsatt for store prøvelser.

Da hadde Nav slitt tungt helt siden opprettelsen i 2006, i og med sammenslåingen av Aetat og Trygdeetaten og samlokaliseringen med kommunenes sosialkontorer.

– Nå blir utfordringen å få organisasjonen til å fungere, slik at folk kan komme ut i yrkeslivet istedenfor å være passive stønadsmottakere, sa Bjurstrøm til NTB.

Det har ikke Lystad klart, skal vi tro et ekspertutvalg som la fram sine konklusjoner så sent som torsdag.

– Nav og arbeid har i altfor stor grad skilt lag, uttalte utvalgsleder Sigrun Vågeng da.

Bare 3 prosent av 7 millioner brukermøter hos Nav har vært med arbeidsgiverne, påpekte hun. Det tilsier at Nav har vært altfor lite opptatt av å få folk i arbeid, ifølge ekspertutvalget.

IKT-milliarder

Lignende kritiske rapporter har regelmessig havnet på Lystads bord siden han gikk inn det som da allerede lenge var blitt omtalt som Norges mest utfordrende og vanskeligste jobb.

Noe av det første Lystad måtte forholde seg til, var nok en knusende rapport fra Riksrevisjonen, vedrørende Navs regnskap for 2009. Lystad slo da fast at mange av feilene som ble påpekt av Riksrevisjonen, hadde utgangspunkt i overgangen til et nytt IKT-system. Siden har Navs IKT-problemer blitt en gjenganger både i Riksrevisjonens årvisse rapporter og også på Stortinget.

I februar holdt Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité sin andre høring om dataproblemene i Nav. Lystad anslo da at datamoderniseringen ville bli 1,5 milliarder kroner dyrere enn antatt i 2011. Under den første høringen i november, ble det oppgitt langt lavere overskridelser for prosjektet som opprinnelig ble anslått til 3,3 milliarder kroner.

Blant stortingspolitikerne var frustrasjonen stor etter den andre høringen. Både Høyres Michael Tetzschner og Aps Martin Kolberg (Ap) var blant dem som da fryktet nye og enda høyere skrekktall for IKT-satsingen i tida framover.

Dyre konsulenter

En annen sak som har vakt mye oppsikt, også på Stortinget, er Navs bruk av konsulenttjenester. I desember ble det kjent at konsulentselskapet Accenture har fakturert Nav for nær tre milliarder kroner de siste åtte årene. Nær halvparten av Navs egen IKT-avdeling har i perioder vært bemannet med konsulenter, til tross for at Nav har om lag 19.000 egne ansatte.

Både dette og mer til har tæret på de ansattes tillit til Lystad og den øvrige ledelsen. Allerede få måneder etter at Lystad hadde inntatt sjefsstolen, uttalte hovedtillitsvalgt Jarle Berge at Nav-systemet ikke fungerte og at det førte til at færre enn det som var mulig, kom i arbeid.

Under høringen i Stortinget i november, var andre tillitsvalgte enda tydeligere i sin kritikk.

– For at Nav skal fungere godt videre. må det endringer til i ledelsen i Nav, uttalte Hanne Nordhaug, leder for de ansatte organisert i Norsk Tjenestemannslag (NTL).

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson vile ikke svare eksakt hva Lystad har gjort galt, under pressekonferansen hvor hans avgang ble kunngjort, i går.

– Jeg fokuserer ikke på hva som er gjort feil og når. Dette er summen av flere ting over tid. Da ønsker jeg en ny ledelse, nøyde Eriksson seg med.

Ønsket selv å fortsette videre i stillingen

– Jeg skulle gjerne ha fortsatt, men slik er det i denne type stillinger.

Det sa avtroppende  Nav-sjef Joakim Lystad, da han møtte pressen i går ettermiddag.

Da var Lystad i ferd med å flytte ut fra kontoret sitt. Han starter i ny jobb som spesialrådgiver i Arbeids- og sosialdepartementet allerede mandag.

– Det gleder jeg meg til, sa  Lystad.

Han beholder grunnlønnen på drøyt 1,3 millioner kroner i sin nye jobb.

Lystad kom ikke med noen kritikk av arbeids- og sosialminister Robert Eriksson i sitt «avskjedsintervju». Tvert i mot sa Lystad at han «har opplevd en ryddig prosess. Statsråden ønsker en ny ledelse i Nav. Det forholder jeg meg til.»

Lystad sa også at han visste hva  slags stilling han gikk til da han tok jobben.

Konstituert arbeids- og velferdsdirektør i Nav, Kjersti Monland, som også var til stede, sier at organisasjonen nå må fortsette sitt gode arbeid, men ser samtidig at en del kan gjøres bedre.
– Vi har et utviklingspotensial, og det er for mange brukere som ikke har en god opplevelse med Nav. Det skal vi jobbe intenst for å utbedre, sier Monland.

– Vi ønsker å kunne fortsette fornyelsen av Nav. Vi har nesten firedoblet arbeidskontakten vår de siste årene, og det skal vi jobbe videre med, tilføyer hun. (NTB)

Mer fra Dagsavisen