TEKNIKK: Martin Norum er personlig trener og fagansvarlig ved Akademiet for Personlig Trening. Han er fornøyd med teknikken til venninnen Marianne Bondevik Ødegård. FOTO: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Derfor bør kvinner trene styrke

Trening: Styrketrening gjør deg bedre rustet mot muskelplager, gir deg rakere holdning og forebygger beinskjørhet. Så hvorfor la være?

Derfor bør kvinner trene styrke

Trening: Styrketrening gjør deg bedre rustet mot muskelplager, gir deg rakere holdning og forebygger beinskjørhet. Så hvorfor la være?

- Å trene styrke handler ikke om å bli en svær, klumpete utgave av seg selv, slår Martin Norum fast.

Han er personlig trener og fagansvarlig ved Akademiet for Personlig Trening. Nylig utga han boka «Styrketrening for jenter» sammen med kollega Benjamin Christensen. Stadig flere kvinner finner veien til frivekter og styrkeapparater ved landets treningssentre, ifølge forfatterne.

Gode forutsetninger

Kvinner har bedre forutsetninger enn menn for å utføre styrkeøvelser riktig, forteller Norum. Det henger sammen med at kvinner som regel er mykere, og at bevegelighet har mye å si for den tekniske utførelsen av øvelsene.

- Det finnes selvfølgelig unntak. Men kvinner er mykere av natur, og de driver tradisjonelt oftere med aktiviteter som gjør dem myke, slik som dans, turn og svømming. Kvinner har generelt også bedre kroppskontroll og bedre muskel- og leddsans, sier Norum.

Kanskje kan det være til inspirasjon for kvinner at kroppen også er godt rustet for mye trening.

- Kvinner restituerer seg fortere enn menn. Det er fordi kvinner har færre av de mest eksplosive muskelfibrene. Kvinner er også mer utholdende, de klarer ofte flere repetisjoner enn menn ved løfting av en gitt prosent av maksløft, forteller Norum.

Argumentene for å trene styrke er mange. Og selv om styrketrening gir deg belønning i form av en muskuløs kropp, handler treningen om langt mer enn utseende.

Kropp og sinn

Her er flere gode grunner til å slenge seg på styrkebølgen:

Muskelplager: Riktige styrkeøvelser med bra teknikk kan forebygge en rekke plager, for eksempel i skuldre, nakke og rygg. Treningen styrker også sener og leddbånd. Stillesittende kontorarbeidere har spesielt stor nytte av å trene rumpemusklene, noe om forebygger blant annet rygg-, hofte- og kneplager. Draøvelser forebygger skulderplager og er noe de fleste bør gjøre mer av.

Beinskjørhet: Nordmenn ligger på verdenstoppen når det gjelder beinskjørhet. Skjelettsykdommen, som rammer spesielt mange kvinner, forebygges med styrketrening. Når skjelettet belastes, styrkes beinmassen.

Forbrenning: Å trene styrke er å bygge muskler. Når muskelmassen øker, øker også forbrenningen når vi er i ro. Da blir det lettere å holde vekta. Hvileforbrenningen står for opptil tre firedeler av det totale kaloriforbruket vårt.

Kroppsholdning: Kroppsholdningen vår kan bli både dårlig og slapp av mye sitting og lite styrketrening. Styrketrening og bevegelighetstrening kan bedre holdningen, skriver personlig trener Anne Marte Sneve i boka «Styrkebibelen for jenter».

Psykisk styrke: Fysisk styrke påvirker den psykiske styrken positivt. Mange opplever å få bedre selvtillit og mestringsfølelse av trening, og forskning tyder på at trening kan hjelpe mot depresjoner. (NTB Tema)

«Kvinner har 
generelt også bedre kropps­kontroll og bedre muskel- og leddsans.»

Martin Norum,

personlig trener

«Å trene styrke handler ikke om å bli en svær, klumpete utgave av seg selv.»

Martin Norum,

personlig trener

Slik motiverer

du deg

Finn ut hva du vil med treningen, ikke hva du ikke vil.

Tenk på at du fort merker framgang når du først kommer i gang.

Husk at treningen ikke trenger å ta mye tid. En time om gangen er nok.

Gjør gjerne en treningsavtale med noen du kjenner.

Sett deg klare mål og hold deg til planen.

Kilde: Martin Norum, personlig trener