Den største norske netthandelsdagen noensinne

– Black Friday har blitt Black Week, sier kredittgiganten Klarna.

 

av Jantra Hollum og NTB

Nordmenn var i rekordhumør på Black Friday. Betalingstjenesten Klarna rapporterer at antall betalingstransaksjoner økte med 21 prosent fra fjoråret, skriver NTB.

Den største norske netthandelsdagen noensinne 

– Vi kan nok utrope gårsdagens Black Friday til den største, norske netthandelsdagen noensinne. På samme dag i fjor brukte nordmenn drøye 3,6 milliarder kroner i norske butikker på fredagen alene, som tilsvarer 2,5 millioner kroner i minuttet, kontantbetaling ikke medregnet. Men omsetnings- og søketallene fra i går bærer bud om at aktiviteten blir betydelig høyere på årets Black Friday, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

– Trenden er klinkende klar. Black Friday har blitt Black Week. Butikkene sprer i økende grad tilbudene sine utover flere dager, både før og etter denne dagen. Dette har ført til at salget fra mandag til torsdag denne uken har økt med hele 50 prosent sammenliknet med i fjor, mens selve Black Friday økte med 21 prosent, sier kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Les kommentar: Kritikk av Black friday er ikke klasseforakt (Eivind Trædal, Mdg)

Kaos i USA

Black Friday på Oslo Fashion Outlet i Vestby. Det ble kaos da billige jakker ble solgt med solide prisavslag på timessalget fredag morgen.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Det ble kaos da billige jakker ble solgt med solide prisavslag på timessalget fredag morgen på Oslo Fashion Outlet i Vestby. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Trodde du det var ille i Norge? Se hvordan tilstandene var i USA:

Videoen viser to Black Friday-kunder som kjemper om samme vare på en Walmart-butikk i Danville, Kentucky. 

Les også:– Black Friday ødelegger julehandelen for oss

Tusenvis handlet bærekraftig

Ikke alle nordmenn slang seg på Black Friday-bonanzaen. 

Fretex nettbutikk hadde stor pågang og satte kunderekord torsdag før Black Friday. 2 300 personer var innom nettbutikken og mange gjorde et bruktkupp, i følge NTBs pressemelding. 

 – Våre kundeundersøkelser viser at de som handler hos Fretex har et miljøengasjement. De er opptatt av å forlenge klærnes levetid og ta gode miljøvalg, sier Kristin Hareide, kjedeleder i Fretex.

Lest denne?: Afrikanske kvinner får flere barn enn de vil ha (DA+)

Har du fått med deg denne? Ny rapport slår fast at klimaendringer vil skade USAs folkehelse og økonomi