Innenriks

De svakeste elevene fikk opptur

Elevene med dårligst resultat siste år på ungdomsskolen fikk god nytte av intensivopplæring i lesing, skriving og regning.

Det viser rapporter fra prosjektet som skal få færre elever til å droppe ut av videregående skole.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) lanserte prosjektet Ny GIV høsten 2010. Det er myntet på de elevene som har de svakeste prestasjonene i ungdomsskolen og på videregående skole, og skal pågå ut neste år. Alle landets kommuner har dette tilbudet fra og med dette skoleåret.

Stor oppslutning

De tre første av til sammen fire rapporter som evaluerer ulike sider ved intensivopplæringen ble lagt fram fredag, og evalueringen viser at tiltaket fungerer etter hensikten. Det er de aller svakest presterende elevene som har hatt størst utbytte av tiltaket.

– Det er gledelig at det er så stor oppslutning om Ny GIV både blant skoleledere og lærere, men aller viktigst: Elevene opplever at det gir økt motivasjon og læring. Evalueringen viser at elevene gjennom Ny GIV får nye muligheter til å lykkes, sier Kristin Halvorsen.

For statsråden er det særlig to utfordringer hun vil følge opp. For det første må kommunene klare å tilby intensivopplæring til de svakeste elevene. For det andre må skolelederne bli flinkere til å ta i bruk den kompetansen de har tilegnet seg.

Stilles høyere krav

Evalueringene er gjort av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, Statistisk sentralbyrå og Uni Rokkan-senteret på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Nordlandsforskning kommer med sin evaluering i 2013.

Slik svarer skolelederne, lærerne og elevene i evalueringene:

*Åtte av ti skoleledere synes at tiltakene fungerte svært godt på deres skole.

*Ni av ti lærere som deltok på kompetanseheving i regi av Ny GIV, var fornøyde.

*Tre av fire elever som har deltatt synes det de lærer er interessant og nyttig. Elevene opplever at lærerne har større tro på dem og at det blir stilt høyere krav til dem enn i den ordinære undervisningen.

Mer fra Dagsavisen