Bussjåfør Tom Erik (56) har vært nær ved å sovne med 30–40 passasjerer om bord

– Det var som om veien begynte å svømme foran meg. Det var potensielt trafikkfarlig, sier bussjåfør Tom Erik Holthe.

Katharina Dale Håkonsen / FriFagbevegelse

– Følte du deg trygg da du tok bussen til flyplassen i dag morges? spør bussjåfør Tom Erik Holthe (56) i Vy buss.

– Ja, svarer jeg og aner fred og ingen fare.

– Hadde du vært like trygg om du visste at sjåføren bare hadde sovet et par timer og at dette var hans tredje nattevakt på rad? er neste spørsmål.

Bak Ray-ban-solbriller, veksler Holthe mellom å se på meg og veien. I dag kjører 56-åringen buss i Trondheim og starter på jobb tidligst klokka seks om morgenen. Da står han opp klokka fire for å få tid til nyheter, kaffe med honning og en yoghurt.

– Nå klarer jeg å legge meg i tide. Jeg føler meg uthvilt og mener at det er trafikksikkert å sitte på med meg, sier han.

Men sånn har det ikke alltid vært. I åtte år, fra 2011 til i vår, kjørte Holthe flybuss som følger flyavgangene- og ankomstene.

Når turister skulle med et grytidlig charterfly, var sjåføren på plass for å frakte dem. Noen ganger startet han klokka tre om natta. Av og til hadde han tre slike vakter på rappen.

Saken fortsetter under bildet.

Det hendte at Tom Erik Holthe jobbet fra klokka to til halv fem om natta. Så hadde han fri – og burde sove – til neste vakt begynte klokka 21.50. – Helt håpløst, sier Holthe.

Les også: Polske Radoslaw får bare halvparten av lønna til norske kolleger: – Ulovlig

Som å være alkoholpåvirket

Bank i bordet, Tom Erik Holthe har aldri vært i en bussulykke, men han har nesten sovnet bak rattet. Noen ganger med 30–40 passasjerer om bord.

– Det var som om veien begynte å svømme foran meg. Det var potensielt trafikkfarlig, sier han.

Holthe hadde en nødprosedyre. Han løftet den ene hånda fra rattet og masserte et punkt like over venstre øyebryn. Det hjalp. Han kviknet til og holdt seg våken til passasjerene var trygt på Værnes.

– På den måten berget jeg turen, sier Holthe.

På en vanlig arbeidsdag kjørte han tre turer til og fra Værnes.

– Jeg sidestiller det å være trøtt bak rattet med å kjøre i alkoholpåvirket tilstand. Vi har ikke lov til å kjøre etter at vi har drukket alkohol. Da skjønner ikke jeg hvorfor vi skal pålegges å kjøre i en tilstand som kan sidestilles med å kjøre påvirket av alkohol.

Holthe refererer til vegtrafikklovens paragraf 3 hvor det står at «enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

– Å sende ansatte ut på den tredje natta på en klokka-tre-vakt og 18 tunneler, har ingenting med aktpågivenhet å gjøre.

Amerikanske studier viser at kjøring i søvnig tilstand forårsaker flere ulykker enn alkohol og narkotika til sammen, ifølge boka «Skiftarbeid og søvn».

Forskning viser også at med lite søvn, øker sjansen for å gjøre flere feil. På sykehus kan trøtte legen med lange vakter gå på pasientsikkerheten løs. I trafikken er det potensielt farlig for sjåfør og passasjerer.

Analysebyrået Ipsos gjennomførte en undersøkelse om bilister og søvn og fikk følgende resultat:

  • • Over halvparten av bilistene har vært så trøtte at de burde ha stoppet for å ta en pause.
  • • 27 prosent har vært redd for at sjåføren skulle sovne under kjøring.
  • • En av ti bilister har sovnet bak rattet, mens to av tre har vært bekymret for å sovne.

Undersøkelsen var bestilt av forsikringsselskapet Gjensidige.

Saken fortsetter under bildet.

Tom Erik Holthe synes han får sove lenge når han ikke trenger å møte på jobb før klokka 06.00.

Les også: Innsatte «Elin» (35) utdanner seg til kokk i fengselet. Nå kan kjøkkenet bli stengt og drømmen ryke

Burde legge seg etter barne-tv

Hvorfor ble Tom Erik Holthe så trøtt? Vaktene til sjåførene på flybuss er ikke vanlige nattevakter som starter seint om kvelden og slutter om morgenen. En vakt kunne vare til klokka to om natta – etter at det siste flyet hadde landet – og en annen kunne begynne klokka tre. Vaktene som tvang han opp midt på natta, var de verste. For å få åtte timer søvn, burde Holthe krype under dyna klokka sju om kvelden.

– Jeg pleide å si at vi måtte legge oss etter Fantorangen på barne-tv. Det var umulig å sovne så tidlig. Jeg lå og tenkte «nå må jeg sove, nå må jeg sove», men fikk det ikke til.

Etter å ha vridd seg i senga noen timer, sovnet han gjerne i ni-titida. Klokka 02.00 ringte vekkerklokka. Den tredje natta med bare fire timer søvn, var den verste. Holthe har et godt sovehjerte, men opparbeidet seg likevel et søvnunderskudd på ett døgn. Noen ganger jobbet han til klokka ett om ettermiddagen og kjørte fire ganger tur/retur Værnes.

– På den fjerde turen følte jeg meg som en zombie.

Holthe forteller at kolleger sier det samme. Da gjør det godt med fri i fem dager hver sjette uke, og langfri i forbindelse med en helg.

– Da får vi virkelig ladet batteriene.

Saken fortsetter under bildet.

Tips til turnusarbeidere

Forskerne fant også ut at nattarbeid øker risiko for kreft, overvekt, diabetes og hjerte- og karsykdommer (se faktaboks nederst i dagen).

Det er et dilemma at nattjobbing utvilsomt har helsemessige konsekvenser, men samtidig stopper samfunnet opp om ingen jobber til ukurante tidspunkt.

Da blir det store spørsmålet om det går an å planlegge bedre for å minske helseskadene. Forskningsleder Vilde Hoff Bernstrøm ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved OsloMet har noen tips. Hun forteller at såkalt rotasjon med klokka er bedre enn det motsatte. I praksis betyr det at en bør starte med å jobbe dag, så kveld og deretter natt.

Nok hvile mellom vaktene er også bra. Arbeidstakere har krav på minst elleve timer sammenhengende fritid i løpet av 24 timer, ifølge Arbeidsmiljøloven.

Bernstrøm forteller at det er positivt når ansatte får innflytelse over egen arbeidstid. Det gir dem kontroll og mulighet til å tilpasse skiftene til egne behov.

– Det er også noen studier som viser at økt fysisk aktivitet, tilpasset lysstimulering og en liten lur i løpet av nattskiftet, kan være bra, men dette er foreløpig usikkert, sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

Wenche Thomsen fra LO anbefaler ansatte og ledelsen til å samarbeide om gode turnusordninger.

Les også: – Jeg ble så frustrert at jeg gråt og slo hånda i bordet. Jeg ville ikke ha sosialpenger, men en jobb!

LO: Bruk systemet for endre vaktene

– Det er ikke spesielt lurt å jobbe om natta. Kroppen er skapt for å sove da. Likevel er det slik at mange arbeidstakere faktisk må jobbe på natta, sier Wenche Thomsen, fagsjef for Helse, miljø og sikkerhet i LO.

I arbeidsmiljølovens paragraf 10–11 står det at nattarbeid ikke er tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. Thomsen tygger på ordet nødvendig. Hva ligger i det? Hvem avgjør om og når det er nødvendig? I helsevesenet og politiet trengs folk hele døgnet, men hvor nødvendig er det at bensinstasjoner er døgnåpne eller at folk kan ta bussen for å rekke morgenflyet? Fagsjefen har ikke et enkelt svar.

– Det hadde vært morsomt å rette søkelys på dette, sier hun.

Det fins råd til ansatte og tillitsvalgte som sliter med nattarbeid. Fagsjefen anbefaler tillitsvalgte, verneombud og ledelsen å samarbeide, hente inn kunnskap om arbeidstid og helse og sammen lage en arbeidstidsordning som best ivaretar de ulike hensynene.

– Å være ett menneske som tar kampen med ledelsen kan være tøft. Det er lurt å bruke systemet, sier hun.

Som tidligere tillitsvalgt har Holthe diskutert mye med arbeidsgiver. Han mener ordinære nattevakter fra kveld til morgen vil gi tryggere sjåfører. Holthe forteller at ledelsen i Nettbuss (Vy buss het Nettbuss før) var åpne for å vurdere forslaget hans, men våren 2019 tapte de anbudet på kjøring av flybuss til og fra Værnes.

– Men problemet er ikke borte. Flybussen har fortsatt ansatte som jobber om natta.

Saken fortsetter under bildet.

Etter å ha jobbet om nettene i åtte år, setter Tom Erik Holthe pris på å gå på jobb tidligst klokka seks.

Nattarbeid

  • Arbeidsmiljøloven definerer nattarbeid som arbeid mellom klokka 21 og 06.
  • Nattarbeid er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig.
  • Utgangspunktet for vurderingen er om nattarbeid er nødvendig av produksjonsmessige grunner eller for å dekke samfunnets eller allmennhetens behov.

Kilde: Arbeidstilsynet, Arbeidsmiljøloven

Konsekvenser

  • Skift- og nattarbeid kan føre til:
  • Søvnproblemer
  • Økt ulykkesrisiko
  • Nedsatt yteevne
  • Økt risiko for hjerte- og karsykdommer, brystkreft og kreft i tarmer
  • Mage- og tarmplager
  • Dårligere psykisk helse
  • Nedsatt fruktbarhet, økt risiko for spontanaborter
  • Økt risiko for hodepine, magesmerte og smerter i armer, håndledd og hender

Kilde: AFI, Stami, boka «Skiftarbeid og søvn» av Bjørn Bjorvatn

Slik jobber vi

  • 800 000 nordmenn jobber kveld, netter, lørdag og søndag.
  • 36 prosent av kvinnene jobber utenom ordinær dagtid.
  • 15 prosent jobber 1 til 5 netter i måneden.
  • 8 prosent jobber flere enn 5 netter i måneden.
  • 37 prosent jobber en eller to lørdager i måneden.
  • 31 prosent jobber en eller to søndager i måneden.

Kilder: SSB og Statens arbeidsmiljøinstitutt

Duppet av bak rattet

  • Over halvparten av bilistene har vært så trøtte at de burde ha stoppet for å ta en pause.
  • 27 prosent har vært redd for at sjåføren skulle sovne under kjøring.
  • En av ti bilister har sovnet bak rattet, mens to av tre har vært bekymret for å sovne.

Kilde: Ipsos for Gjensidige