Ifølge daglig leder ved ChaBua er det skummet på toppen av teen, ikke perlene, som har gitt bubble tea sitt navn.

Bobler over av te

Nå trenger man ikke lenger å reise halve verden rundt får å drikke den asiatiske motedrikken bubble tea. Nå dukker det opp tebarer 
i flere norske byer.

Mango, jordbær og litchi. Fargerike fruktkuler ligger fristende og glinsende bak disken på den nyåpnede tebaren ChaBua på Grünerløkka. En rekke apparater spesialbestilt fra Taiwan skal sørge for at teen som blir servert er så autentisk som mulig. Så langt er det en suksess, og så fort dørene åpner er de første kundene på plass.

- Det har gått mye bedre enn forventet, sier daglig leder Phung Le til Dagsavisen.

Han og broren fikk ideen til å starte tebaren etter reiser til Hongkong og London. De gjorde kort prosess og gjorde om sushibaren på Grünerløkka i Oslo til en tebar. ChaBua er en av de første bubble tea-barene som er registrert i Norge, men de får stadig selskap. Andre restauranter har allerede begynt å servere den trendy drikken og nye tebarer er under planlegging. På Sagene har sushibaren Sushi Deluxe også satset på den boblende teen.

 

80-tallsfenomen

Originalt er bubble tea en blanding av svart te, kondensert melk, sirup eller honning og kokte mørke tapioca-kuler. De seige kulene er laget av stivelse fra maniok-planten. Et stort sugerør gjør at kulene følger med mens du drikker teen.

Opphavshistorien til den populære teen er ikke dokumentert og flere restauranter hevder å være dem første, skriver CNN. Det eneste man vet helt sikkert er at drikken dukket opp i Taiwan på 80-tallet. Videre spredte den seg utover Asia og videre til Europa og Amerika. De fleste vestlige storbyer har allerede et godt utvalg av tebarer. Tidligere i sommer lanserte blant annet tyske McDonalds sin egen bubble tea-linje med fargerik drikke og kuler.

 

Ungdom

Som annen popkultur er det først og fremst ungdommen som har sørget for å gjøre teen populær. Fargerike sugerør og morsomme figurer i kawaii-stil sørger for at drikken ikke bare har spennende smak, men morsom å se på.

- Teen er spesielt populær blant barn og tenåringer, så det er dem vi henvender oss til, sier Le.

Samtidig kommer en gjeng med tenåringsjenter inn døra på ChaBua. Kaffebaren rett oppe i gata blitt oversett.

En mangote med jordbærperler blir plukket, blandet, ristet og forseglet, før det spisse sugerørtuppen gjør godsakene tilgjengelige.

- Mange tror at det er perlene som er grunnen til at det heter bubble tea, men sannheten er at navnet kommer av at teen ristes så det blir bobler på overflaten, sier Le.

 

Perler

De nye tebarene serverer ikke bare den klassiske melketeen med seige tapiocakuler. På ChaBua kan man få en rekker milkshake og smakstilsatte fruktteer uten melk. Perlene smaker søtt og sprekker i munnen.

- Det kalles for poppingperler, forklarer Le.

- De er laget av sjøgress og sirupsjuice og kommer i mange smaker. De er veldig populære og har en søtere smak og annen konsistens en de klassiske tapioca-kulene, sier han.

På grunn av de mange kulene og tesmakene er det hundrevis av kombinasjoner det er mulig å prøve. For hver slurk man tar gjennom sugerøret, som er på rundt 1 cm i diameter, dukker en perle opp i munnen. Når man popper den mellom tennene eksploderer den i smak av jordbær, mango eller annen frukt.

- Men er det første gang du prøver bubble tea bør du bestille te med melk og tapiocakuler - originalen først, sier han.

inga.semmingsen@dagsavisen.no