Innenriks

Ble satt av på gata - alene og hjelpeløs

Psykisk utviklings­hemmede Inca (34) skulle til dagsenteret 
på Sinsen i Oslo. Taxisjåføren satte ham 
av seks kilometer unna.

Magdalena Stavik (75) holder godt rundt barnebarnet Inca Carillo Brurberg (34). Nå smiler hun, men en formiddag i forrige uke fryktet hun det verste.

Inca, som er sterkt funksjonshemmet, er en av Oslos 17.000 TT-brukere. Han har en hjerneskade, han ser svært dårlig, han værer ikke fare, han snakker nesten ikke, og er fullstendig avhengig av hjelp når han beveger seg utenfor husets fire vegger.

I forrige uke ble han hentet av Oslo Taxi, som skulle kjøre ham fra hjemmet sitt på Lille Tøyen i Oslo til Ragna Ringdals dagsenter ved Sinsen, et ressurssenter for psykisk utviklingshemmede. Det gikk ikke så bra.

Bestemoren, som også er hjelpeverge for Inca, ante uråd da dagsenteret ringte senere samme morgen og lurte på om hun visste hvor Inca var.

- Er ikke han hos dere? Han dro jo for lenge siden, sa jeg.

Tankene på hva som kunne ha skjedd begynte å svirre. Var han påkjørt? Kidnappet? Hvor var han?

- Jeg ble selvfølgelig veldig redd. Inca merker ikke fare. Han kan finne på å løpe rett ut i veien hvis ingen passer på ham, sier Stavik.

Overlatt til seg selv

Etter å ha blitt holdt på pinebenken i tre kvarter kunne hun heldigvis puste lettet ut. Inca var i god behold, takket være noen snartenkte skoleelever.

Taxisjåføren hadde nemlig satt av Inca ved Hartvig Nissen videregående skole på Frogner, før han kjørte av sted. Skolen er mer enn seks kilometer unna både hjemmet på Lille Tøyen og Ragna Ringdal ved Sinsen, dit han egentlig skulle.

Skoleelever, som tilfeldigvis var i nærheten, tok seg av ham, og ringte politiet. Og Inca kom til slutt trygt hjem.

- Det gikk heldigvis bra denne gangen. Men nå har det vært så mye galt med denne kjøringen i to år at noe må skje, sier bestemoren.

Hun forteller at det har vært flere episoder der Inca enten ikke er blitt hentet i det hele tatt, at taxisjåføren har kjørt rundt og rundt i byen fordi han ikke finner fram. Og at Inca er blitt satt av utenfor hjemmet sitt, uten at noen har stått klare til å ta ham imot - slik det skulle ha vært i henhold tilreglene.

- Det er nye sjåfører hver eneste gang. Da blir det kaos, sier Stavik.

Beklager

Lars Dolva, kommunikasjonssjef i Oslo Taxi, beklager hendelsen på det sterkeste.

- Dette er en trist hendelse. Her har det gått skeis, og vi legger oss paddeflate. Det er krystallklare regler som gjelder ved kjøring av en bruker som dette. Han skal leveres til en ledsager eller en annen kontaktperson, sier Dolva.

Han sier at taxisjåføren er svært lei seg for det som har skjedd.

- Han er langt nede, fordi han forstår hvilke konsekvenser dette kunne ha fått. Det kunne gått ordentlig gærent, sier Dolva som opplyser at taxisjåføren har fått en advarsel.

-Hvis han får en til av dem, kan han ikke lenger representere oss, sier Dolva som sier at Inca heretter skal få fast sjåfør.

Det hadde Inca tidligere, og da gikk TT-transporten forholdsvis greit, forteller bestemoren. Men det ble det slutt på ved årsskiftet 2010/2011, etter en omlegging av TT-ordningen.

Etter omleggingen i 2011 kom det historier på rekke og rad om forsinkelser, feilkjøring og episoder som ligner på det som skjedde med Inca i forrige uke. Mye skyldtes at mange ikke lenger hadde faste sjåfører som kjente til brukernes situasjon.

Velferdsetaten har forsøkt å løse problemet ved å innføre en ordning med hvitt kort for de mest trengende brukerne. Disse har krav på fast sjåfør om de ønsker det. Kommunen har inngått kontrakt med Oslo Taxi for transport av hvitt-kort-brukerne, men Dolva i Oslo Taxi sier at de ikke klarer å gi et godt nok tilbud til de mest sårbare brukerne.

Oslo Taxi slankes

- Jeg må ærlig innrømme at det er noen brukere som bør ha fast sjåfør som ikke får det, sier Dolva.

Han sier Oslo Taxi gjør så godt de kan innenfor rammene de har. Men han mener Oslo kommune har skutt seg selv i foten. Dolva viser til at bystyret for noen år siden bestemte at Oslo Taxi ikke skal ha mer enn 50 prosent av løyvene i Oslo. I glansdagene hadde selskapet 1.850 biler, nå teller de 1.100. Og slankekuren er ikke over.

- Vi må redusere med ytterligere 200 biler for å havne på 50 prosent, sier Dolva.

- Allerede i dag sier du dere ikke gir et godt nok tilbud til de mest sårbare. Hva skjer når dere slankes ytterligere?

- Det blir veldig utfordrende, og jeg er redd for konsekvensene. Jeg er redd vi kan bli nødt til å avslutte hvitt-kort-kontrakten hvis vi ikke klarer å opprettholde et akseptabelt tilbud. Politikerne må bestemme seg, sier Dolva.

sturla.hanssen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen