Innenriks

Betalte 17.000 for kronikk

PR-BYRÅENE: Forsvarsbygg leide inn PR-hjelp fra Burson-Marsteller for å skrive leserinnlegg for administrerende direktør. Det ble dyrt. 1.700 kroner per setning som kom på trykk i Aftenposten.

Dagsavisen har fått innsyn i kontrakten mellom Forsvarsbygg og Burson-Marsteller. Den viser at det offentlige eiendomsselskapet som drifter og bygger for Forsvaret betalte 17.000 kroner for å få skrevet en kronikk i begynnelsen av april. Innlegget ble redigert ned av Aftenposten til ti setninger.

Dermed måtte Forsvarsbygg ut med 1.700 kroner per setning til PR-selskapet.

Dette er bare et av flere eksempler på at det offentlige betaler dyrt for PR-selskapenes tjenester.

Måtte kjøpe inn hjelp

Innlegget, som ble trykket på side 10 i Aftenpostens debattdel i spalten Kort sagt, hadde tittelen «Begrenser antall underleverandører» og ble bestilt som et tilsvar etter at Aftenposten i en serie artikler hadde satt søkelys på Forsvarsbyggs bruk av useriøse underleverandører i byggebransjen.

Kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsbygg, Cecilie Jentoft, forteller at de har en rammeavtale med Burson-Marsteller som ekstern sparringpartner.

18,5 årsverk

- Synes dere 17.000 kroner for en kronikk er dyrt?

- Timeprisen i seg selv er ikke så høy. Men den har tatt noen timer å skrive. I utgangspunktet ble teksten skrevet mye lenger enn det som kom på trykk i Aftenposten. Men vi må betale for jobben som er gjort - og ikke de 900 tegnene som kom på trykk, sier Jentoft.

Forsvarsbygg har fire ansatte som arbeider med kommunikasjon i staben til administrerende direktør Frode Sjursen. Totalt utgjør kommunikasjonsavdelingen til Forsvarsbygg i Norge 18,5 årsverk. Forsvarsbygg har budsjettert med om lag 100.000 kroner til å kjøpe inn PR-tjenester.

- Normalt utfører vi denne type arbeid selv, men grunnen til at vi måtte kjøpe inn i dette tilfellet, var at to av oss var i studiepermisjon, sier Jentoft.

Omdømmeekspert og rektor ved Norges Markedshøyskole, Trond Blindheim, ler når han hører saken.

- Dersom ansatte i en kommunikasjonsavdeling ikke klarer å skrive en kronikk om bedriften de selv jobber i, bør de finne seg noe annet å gjøre, sier han.

Blindheim påpeker at dersom en bedrift er blitt uthengt på gale premisser, har ledelsen alltid krav på tilsvar i nyhetsseksjonen.

- At Forsvarsbygg heller har betalt for å få skrevet en kronikk, som både de og Burson-Marsteller burde vite at debattredaksjonen i Aftenposten står fritt til å redigere, virker dermed som bortkastede penger. Det sender dårlige signaler. PR som ikke virker, er alltid kjempedyrt, nettopp fordi det bare er bortkastet, sier han.

Tar mer av kaka

Dagsavisen har tidligere skrevet at den offentlige bruken av PR-byråenes tjenester har økt kraftig de siste årene. Både First House, Zynk, Gambit, Geelmuyden. Kiese og andre byråer har gode tider.

Ifølge i bransjeforeningen for kommunikasjonsbyråer - Komm - er omtrent hver femte kunde en offentlig virksomhet. Årlig omsetter bransjen for en halv milliard kroner. PR-byråene har merket en økende etterspørsel fra det offentlige, ifølge styreleder i bransjeforeningen Morten Woldsdal.

«Helt vanlig jobb»

Leder for medieavdelingen i Burson-Marsteller, Guri Varpe, vil ikke uttale seg om kundeforholdet til Forsvarsbygg, men presiserer at «dette er en helt vanlig jobb der vi skriver en kronikk, med forarbeid, research og avklaringer».

- Det er arbeidet vi får betalt for, ikke det som kom på trykk. Teksten var i utgangspunktet lenger, sier hun.

Oppgitt

Varpe mener prisen for å skrive en kronikk ikke er høy, da antallet timer som blir brukt på denne typen oppdrag fort kan bli mange. Ifølge pristilbudet Burson-Marsteller sendte Forsvarsbygg opererer de med en timepris på mellom 900 og 1.700 kroner.

Leder av finanskomiteen på Stortinget, Hans Olav Syversen (KrF), synes det er trist at offentlige midler øses ut til PR-byråene. Om Forsvarsbyggs kronikk-hjelp til 17.000 kroner sier han:

- Det er meningsløst. Har man så liten tro på egen kompetanse, så er det trist.

Han påpeker at de fleste offentlige virksomheter har egne kommunikasjonsavdelinger som kan utføre arbeidet PR-selskapene ofte hyres inn for å gjøre. Syversen sier også at antallet offentlige som jobber med kommunikasjon er økende.

- Ledelsen må ta et kritisk blikk på hva den økte bruken av PR-rådgivere har gitt av resultater. Særlig sett i lys av at man må ha hjelp til det som synes å være ganske elementært. Flere må velge om de skal ha faste ansatte kommunikasjonsarbeidere eller kjøpe tjenester. For meg virker det som om det i altfor stor grad er både òg. Da blir det dyrt! Og dette er tross alt offentlige midler, sier KrF-politikeren.

havard.therkelsen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen