Politikk

Ber regjeringen vise muskler mot KS

LÆRERSTREIKEN: Tidligere kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell ber Torbjørn Røe Isaksen og Erna Solberg være 
tydeligere overfor KS for å få slutt 
på lærerstreiken.

- Det er veldig alvorlig at norske elever må være så lenge borte fra skolen. Mitt syn er at Torbjørn Røe Isaksen og regjeringen burde ta kontakt med KS under hånden og be KS justere sine posisjoner, sier Bård Vegar Solhjell.

Solhjell var kunnskapsminister fram til 2009, og sitter i dag på Stortinget for SV. Han forteller at da han var minister hadde han kontakt med partene under forhandlinger. Det er han sikker på at Røe Isaksen også har nå.

- Men nå er konflikten på et sted der Røe Isaksen bør gå fra å lytte og snakke med, til å handle og gi klare signaler, sier Solhjell.

Uformell kontakt

Solhjell vil minne om at lærerkonflikten ikke står mellom to politisk nøytrale parter.

- KS er et politisk styrt organ med politiske landsmøter og politiske valg. Nå ledes KS av Gunn Marit Helgesen fra Høyre. Det vil si at den politiske veien derfra til den Høyre-ledede regjeringen er usedvanlig kort, sier han.

Samtidig går han med på at det er viktig at man respekterer at regjeringen og Stortinget ikke skal blande seg inn i det som i utgangspunktet er et tariffoppgjør.

- Hadde dette vært en ordinær lønnskonflikt der kjernen handler om penger hadde jeg ikke forventet at en statsråd skulle gripe inn. Jeg mener heller ikke at regjeringen åpent bør instruere eller blande seg inn. Vi er i en situasjon der det er politikere fra samme parti som styrer både organisasjonen og departementet. Det er lov å ha uformell kontakt. Dit vi har kommet nå er det ikke bare lov, det er viktig, sier Solhjell.

Løsninger

Søndag kveld brøt samtalene mellom lærerorganisasjonene og KS på nytt sammen. Sentralt i konflikten står at lærerne ikke vil gå med på mer bundet arbeidstid, og krever tillit og fleksibilitet fra arbeidsgiverne i kommunen.

- Det er flere steder å hente inspirasjon. I Oslo, der det ikke ble streik, skal de gjennomføre forsøk med ulike typer arbeidstidsordninger. En annen mulig løsning kan være at man gjennomfører en større politisk utredning der man vurderer hva man kan gjøre med grunnproblemet, som er å gi lærerne mer tid og muligheter til å gjøre en god jobb for elevene, sier han.

Solhjell er selv tydelig på at han har mest sympati med lærernes argumenter, og har stilt opp på flere streikearrangementer. Samtidig vil han også vise forståelse for at KS prøver å skape en bedre skole.

- Det er en ærlig sak at KS leter etter forbedringer i måten å organisere KS på. Personlig mener jeg at når man har lyst til å endre noe kan forsøk være en god måte. Hvis du vil skape tillit er det bedre å gå via samarbeid enn med tvang. Jeg tror ikke konflikt er en vei til gode endringer.

stian.fyen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen