Innenriks

Ber partene se mot Oslo

LÆRERSTREIKEN: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ber partene legge merke til at Oslo klarte det resten av Norge ikke klarte: Å unngå streik.

- Det er verdt å merke seg at i Oslo, som er eget tariffområde, blir det ikke streik. Der er partene kommet til enighet, og gjort det på en annen måte enn i resten av landet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

I går besøkte han sommerskolen i Oslo sammen med skolebyråd Anniken Hauglie (H) der barna forbereder seg til skolestart 18. august. For mens resten av Skole-Norge venter på en storstilt opptrapping av lærerstreiken rundt skolestart, kan Oslos barn, ungdommer og foreldre glede seg til skolestart som vanlig.

Hauglie mener grunnen til at osloskolen unngikk streik, er enkel:

- Vi valgte en tilnærming jeg mener var god da vi skulle forhandle med lærerne. Det er sjeldent at konflikt fører noe positivt med seg, sier hun.

Signaler

Isaksen er tydelig på at regjeringen ikke er en part i forhandlingene, men sender likevel tydelige signaler til partene før streiken trappes ytterligere opp.

- Selv om streik er et lovlig virkemiddel, kommer det til å ramme en tredjepart, for eksempel elever. Partene er nødt til å ta ansvar for konflikten, og partene har ansvar for å finne en løsning. Det inkluderer begge partene, også KS.

- Selv om det var enighet om et forslag før uravstemningen, er situasjonen sånn nå at Utdanningsforbundets medlemmer har sagt klart og tydelig nei til den avtalen som er. Da må man finne en ny løsning, sier kunnskapsministeren.

Tillit

Isaksen har vært svært opptatt av lærernes rolle. I tillegg til å gjøre lærerutdanningen til en mastergrad har han snakket mye om tillit til lærerne. Samtidig har lærerorganisasjonene og læreraksjonene kalt streiken et rop om tillit. Isaksen går med på at streiken kan gjøre arbeidet med lærersatsingen vanskeligere.

- Alle våre skolesatsinger og lærersatsinger vil gå uavhengig av streiken. Alt vi har kontroll over, for eksempel avbyråkratisering av skolen og det å gi lærerne flere virkemidler for å holde orden i klasserommet, det er noe vi kan gjøre noe med. Vi har ingen rolle i arbeidstidsforhandlingene. Sånn er det, og det får vi bare konstatere. Vår lærersatsing vil fortsette uavhengig av det. Men det er et problem hvis det skapes så dårlige forhold i Skole-Norge at det blir vanskelig å samarbeide om å gjøre skolen bedre framover, sier Isaksen.

Samarbeidsklima

Lærerstreiken handler i all hovedsak om arbeidstidsbestemmelsene til lærerne. I den framlagte skissen lå det at lærerne skal ha 37,5 timer bunden tilstedeværelse på skolen i uka. Det tolket mange lærere som sterk mistillit fra arbeidsgiversiden, og hele 73 prosent stemte nei i uravstemningen.

I Oslo er derimot tvangselementet ute, og i stedet skal 40 skoler i Oslo delta i en forsøksordning der man skal teste ut ulike former for arbeidstidsbestemmelser.

Før helgen fikk Oslo kommune ros av leder i Utdanningsforbundet Oslo, Terje Vilno, for å ha vært løsningsorienterte i forhandlingene.

- Vi har et godt samarbeidsklima, og jeg syntes lærerne hos oss har vært imøtekommende og konstruktive, sier skolebyråd Hauglie.

- For min del tenker jeg at hvor lærerne retter sine prøver, om det er på skolen eller hjemme, ikke er så viktig. Det som er viktig for meg, er at man har en tilstedeværelse på skolen som sikrer fagmiljøene, kollegafellesskapet og tilstedeværelsen for elevene, legger hun til.

- Kan partene i KS-området se til Oslo for inspirasjon for å finne en løsning?

- KS representerer alle andre kommuner, så det er stort spenn der. Det viktigste er at KS finner en løsning som er god for KS sine skoler. Vi fant en løsning som fungerer bra for oss. I den grad vi kan inspirere andre, så er det bare bra, sier hun.

Inspirasjon

Utdanningsforbundet har allerede har tatt ut 36 lærere i streik og varslet en storstilt opptrapping til høsten. Leder Ragnhild Lied utelukker ikke å kikke til Oslo for inspirasjon i jakten på en løsning på konflikten.

- Det er absolutt viktig med inspirasjon. Nå er vi i streik, og i streik jakter vi hele tida på løsninger parallelt med streiken, sier Lied.

- Men det som er viktig nå, slik vi leser situasjonen, er at KS begynner å bevege på seg. Tre av fire lærere sa nei til skissen. Lærerne må få en fleksibel arbeidsdag som gir oss mulighet for variasjoner og som gir muligheten til å gjøre en god jobb for elevene. Vi må ha en avtale som sikrer det, sier Lied.

stian.fyen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen