Innenriks

Ber Erna stå opp 
for de minste

BARNEHAGE: - Hvis Høyre mener alvor med kunnskapsskolen må de vise at de tar kvalitet i barnehagen på alvor, mener Utdanningsforbundet.

- For meg er det uklart hva som er de borgerlige partienes ambisjon på barnehageområdet. Det ser nesten ut som de har glemt grunnmuren i utdanningen, nemlig barnehagen, sier Ragnhild Lied, leder i Utdanningsforbundet.

Nyere forskning viser at barn som går i barnehager av høy kvalitet oppnår bedre skoleresultater og greier seg bedre senere i livet, enn andre barn. Dette gjelder uavhengig av familiebakgrunn.

Nå mener lærerlederen at Erna Solberg og Høyre - som stadig viser til forskning i skolepolitikken - også må ta barnehageforskningen inn over seg.

Grunnmuren

I stortingsmeldingen «Framtidens barnehage», som ble lagt fram i vår, slås det fast at 40.000 ansatte i norske barnehager mangler barnefaglig utdanning. Nær 4.000 pedagogiske ledere har ikke barnehagelærerutdanning. Dette plasserer Norge bakerst i rekka blant de europeiske barnehagene.

Samtidig viser en FAFO-rapport om tidstyvene i barnehagen, at barnehagebarn får stadig mindre voksenkontakt. Over halvparten av barnehagebarna får ikke kontakt med en voksen når de trenger det, viser en annen undersøkelse. Mange pedagoger forteller at de sluttet i jobben fordi de ikke hadde nok tid til barna, men isteden brukte tida på administrative oppgaver og kjøkkentjeneste.

- Når Høyre er så opptatt av å styrke kunnskapsskolen er det underlig at de ikke er mer opptatt av det første steget i utdanningsløpet. Grunnlaget for barnas læring gjennom hele livet legges i barnehagen, fastslår Lied.

Les også: Når barna er oppdragsgiverne

Kravliste

Utdanningsforbundet serverer nå en kravliste til den nye regjeringen:

* Halvparten av de ansatte skal være barnehagelærere.

* Alle barnehager skal ha sin egen styrer.

* Alle assistenter skal ha barnehagefaglig kompetanse.

* Det skal alltid være to ansatte til stede i en barnegruppe.

* Barnegruppene skal ikke være for store.

* De ansatte skal bruke dagen sin på barna - ikke på skjemaer, rapportering og møter.

- Ernas ansvar

- Jeg har ennå ikke fått noe svar på hva som er de blå sin plan for de små. Det holder ikke å si at man vil «sikre pedagogtettheten», sier lærerlederen.

Ragnhild Lied mener det er flere sentrale spørsmål det haster å besvare for den nye regjeringen: Hva vil den borgerlige regjeringen gjøre for å skaffe nok lærere til barnehagen? Vil det bli fastsatt en bemanningsnorm og en lovfestet pedagogtetthet?

- Nå er det Erna sitt ansvar å sørge for at barnehagebarna får et godt tilbud. Etter at de rødgrønne sørget for full barnehagedekning, har vår neste statsminister en unik mulighet til å sette sitt kvalitetsstempel på norske barnehager, sier Ragnhild Lied i Utdanningsforbundet.

karin.fladberg@dagsavisen.no

BAKGRUNN

I Dagsavisen mandag 16. september viste ny forskning at barn som har gått i barnehager med høy kvalitet, presterer bedre på skolen enn andre barn - uavhengig av barnas familiebakgrunn.

Gode barnehager har dessuten varig positiv effekt på barnas læringsevne, sosiale atferd, språkutvikling og psykiske helse.

Basert på det vi vet fra forskningen er det særlig tre forhold forskere mener bør endres i norske barnehager: At 3-åringer får være i de minste barnegruppene til de fyller fire, og ikke flyttes når de er to. At loven setter en maksimumsgrense for størrelsen på barnegruppene uavhengig av voksentettheten. Og at minimum halvparten av de ansatte i norske barnehager må ha førskolepedagogisk utdanning.

Kilde: Nasjonalt folkehelseinstitutt og Atferdssenteret

Mer fra Dagsavisen