Avviser SJs klage

Jernbanedirektoratet avviser SJs klage på at Go-Ahead fikk kontrakten for Sørlandsbanen.

 

I et seks siders svar på klagen blir alle SJs innvendinger avfeid av jernbanedirektør Kirsti Lovise Slotsvik og seksjonssjef Aina Foss-Indrehus i Juridisk seksjon i Jernbanedirektoratet.

Dette gjelder også for SJs innvendinger om pris.

Go-Ahead fikk tilslaget med en pris som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent, opplyste Jernbanedirektoratet da det britiske selskapet ble utropt til vinner 17. oktober. Mens NSB får 486 millioner kroner i år for å kjøre tog på de nevnte strekningene, vil Go-Ahead i gjennomsnitt få 150 millioner kroner i året.

Les også: SJ krever omkamp om Sørlandsbanen

– Bare om pris

– Det er flere forhold som tyder på at prosessen i praksis har blitt en konkurranse bare om pris og ikke om kvalitet, uttalte administrerende direktør i SJ Norge, Bendek Maartmann-Moe, da det ble kjent at SJ hadde klagd.

Jernbanedirektoratet responderer på det blant annet med at «lav pris i utgangspunktet skal være en konkurransefordel.»

«Videre er det ytterst sjelden at tilbud avvises fordi de framstår som unormalt lave.»

Les også: Tror togkunder må ta bussen

Direktoratet påpeker også at det er «ingen plikt til å avvise tilbud som er unormalt lave i forhold til ytelsen».

«Direktoratet foretok svært grundige vurderinger av tilbudene på dette punktet, herunder avklaringer med valgte leverandør. På bakgrunn av de vurderingene som ble foretatt, ble det konkludert med at det ikke var grunnlag for avvisning.»

SJ mener Go-Ahead har priset sitt tilbud «på en måte som gjør det sannsynlig at tilbyder vil gå med et tap. I slike kontrakter er det sannsynlig at oppdragsgiver vil bli møtt av et stadig press om å få ekstra betaling fra leverandøren i avtaleperioden.»

Men Jernbanedirektoratet er på ingen måte innstilt på å betale én krone ekstra til Go-Ahead, selv om det ønsket skulle oppstå en eller annen gang i de ti årene britene skal ha ansvaret for å kjøre tog på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Kun tilbudt vederlag

«Kontrakten vil bli håndhevet slik at leverandøren kun vil få utbetalt tilbudt vederlag, og at tilleggsvederlag ikke vil bli betalt uten at leverandøren har krav på dette under kontrakten», skriver Slotsvik og Foss-Indrehus.

Det påpekes også at «det endelige tilbudet står fast og det er det endelige tilbudet som Go-Ahead er bundet av».

Direktoratet understreker i tillegg at «Go-Ahead har bekreftet at de vedstår seg det endelige tilbudet». I den sammenheng avvises det at det har vært et forhandlingsmøte med Go-Ahead i etterkant av at selskapet leverte inn sitt endelig tilbud. Møtet, som SJ har reagert på, var et «avklaringsmøte», forklarer Slotsvik og Foss-Indrehus.

Les også: - Vi vil ikke påstå at Go-Ahead dumper prisen, men det skal bli interessant å få prøvd dette

Bendek Maartmann-Moe i SJ er ikke fornøyd med svaret til Jernbanedirektoratet, men det er likevel ikke aktuelt å gå videre med saken på noen måte.

– Det var viktig å få en skikkelig vurdering av at regelverket ble fulgt, sier han.

– Vi tar til etteretning at Jernbanedirektoratet ikke er enig med oss.

– Forstår dere nå hvorfor Go-Ahead ble valgt i stedet for SJ?

– Vi har ikke fått noe mer innsyn i det. I liten grad har vi fått svar på ting vi har spurt om. Nå ser SJ framover mot de kommende anbudene, og konstaterer også at for Jernbanepakke 2: Nord, vil pris bli tillagt større vekt enn det som gjaldt for Jernbanepakke 1: Sør.

Les også: Go-Ahead var nær ved å bli avvist fra togkonkurransen