Arbeiderpartiet posisjonerer seg i kampen om storbyene fram mot kommunevalget i 2015. Nå legger Aps storbyutvalg fram forslag om raskere kollektivutbygging i storbyene. FOTO: HILDE UNOSEN

Ap setter fart på T-banen

KAMPEN OM BYENE: Arbeiderpartiet vil la staten betale opptil 70 prosent av kollektivutbyggingen i storbyene. - Vi må ha mer fart i prosjektene, sier Jan Bøhler (Ap).

Arbeiderpartiet posisjonerer seg i kampen om storbyene fram mot kommunevalget i 2015. Nå legger Aps storbyutvalg, som er ledet av Jan Bøhler, fram forslag om raskere kollektivutbygging i storbyene.

For å få fart på prosjekter som T-bane til Fornebu og Ahus vil Arbeiderpartiet at staten skal ta opp til 70 prosent av regningen. Forutsetningen er at det legges opp til tett boligbygging rundt de kollektive knutepunktene.

- Vi må ha mer fart i prosjektene. Nå er de skjøvet for langt fram i tid. For å få mer fart i boligbyggingen og sikre en bedre miljøpolitikk vil vi legge opp til at staten kan ta en større del av regningen. Vi ønsker et taktskifte, sier Bøhler til Dagsavisen.

 

Stor vekst i byene

Folk strømmer til de store byområdene. Oslo og Akershus får i gjennomsnitt 25.000 flere innbyggere i året - det er like mye som Lillehammer by. Hvert år.

- Vi risikerer å være for sent ute med gode kollektivløsninger dersom vi ikke skrur opp farten nå. Vi kan ikke satse på veier, sier lederen av Oslo Arbeiderparti.

Ap-leder Jonas Gahr Støre påpeker at det er en forutsetning at kommunene bygger et stort antall boliger nær byens T-banenett eller andre kollektive knutepunkter dersom prosjektene skal finansieres over statsbudsjettet. Mer oljepenger skal finansiere miljøvennlig kollektivutbygging.

- Vi åpner i denne planen for at staten gjennom forhandlinger kan strekke seg til 70 prosents finansiering, dersom det også er en forpliktelse til å bygge boliger, sier Støre til NRK.

Tiltaket er en del av ­partiets plan for framtidens storbyer.

- Med så mange mennesker som bor i byene i Norge i dag, mener jeg vi kan snakke om T-banen, enten det er i Bergen, Stavanger eller Trondheim, som kritisk infrastruktur, og da mener jeg at det er en oppgave for det statlige fellesskapet å bidra til at dette bygges, sier Støre videre.

 

«Prioriterer ikke»

En del av planen er en forlengelse av Bybanen i Bergen mot Åsane og Loddefjord, ifølge Bergens Tidende.

- Det vil innebære at bilistene får en betydelig mindre del av bybaneregningen, siden mye av utbyggingen er bompengefinansiert, sier Rune Bakervik (Ap), som satt i partiets storbyutvalg.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener Ap er på desperat velgerjakt.

- Da den forrige regjeringen la fram Nasjonal transportplan for ett års tid siden, var det ikke satt av et øre til dette formålet. Nå snakker de om 70 prosent. Arbeiderpartiet viser at de er blitt et opposisjonsparti som ikke trenger å prioritere, sier Solvik-Olsen til NRK.

Regjeringen vil få på plass Fornebubanen innen 2023. Ap vil i tillegg finansiere en ny T-banetunnel i indre Oslo. I tillegg skal Ahus-banen realiseres: Groruddal-banen og Furuset-banen kobles sammen i en tverrforbindelse, som bygges videre fra Ellingsrud til Lørenskog og Ahus - i neste etappe videre mot Lillestrøm og Kjeller.

- Banen på Romerike vil utløse store muligheter for boligbygging. Det er avgjørende for å kunne bygge nok boliger i Oslo-området på en miljøvennlig måte, mener Bøhler.

Forslagene fra storbyutvalget har alt vært oppe i ­sentralstyret i Ap, og skal vedtas av landsmøtet til våren. Blant punktene er at nye store boligprosjekter ikke skal ligge lenger enn 500 meter i gangavstand fra et kollektivstopp.

havard.therkelsen@dagsavisen.no