Nyheter

Annenhver nordmann vil handle på Black Friday – miljøorganisasjonene advarer mot overforbruk

Fredag holdes flere motarrangementer med advarsel om at Black Friday fører med seg unødig overforbruk. 56 prosent av nordmenn sier de vil åpne lommeboka.

Av Edvard Stenersen

Andelen som planlegger å handle vil dermed stige med 10 prosent fra i fjor, ifølge tall innhentet av GroupM.

Virke anslår at nordmenn vil bruke om lag 3,8 milliarder kroner på handelen – 100 millioner kroner mer enn i fjor. Flere miljøorganisasjoner advarer om at dagen fører til stort overforbruk.

– Problemet er at det høye materielle forbruket vi har i Norge skaper miljøproblemer. Vi har mange flere ting enn vi egentlig trenger, sier leder Gaute Eiterjord i Natur og Ungdom til NTB.

Eiterjord sier Natur og Ungdom skal rundt ti motarrangementer flere steder rundt i landet – blant annet i Oslo, Bergen, Hamar og Alta.

Framtiden i våre hender har også rundt ti motarrangementer i forbindelse med handledagen.

Les også: Advarer mot salgsbløff på Black Friday: – En del produkter går opp i pris

Kritisk til handelsstanden

Eiterjord mener ansvaret for det store forbruket ligger på handelsstanden. Leder Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender stemmer i.

– Black Friday er et utspekulert påfunn fra handelsstanden, som handler om å få vanlige folk til å kjøpe mest mulig ting, sier Riise.

Hun legger til at forbruket vi har i Norge i dag «går langt ut over planetens tålegrense».

– Ta for eksempel klær, som mange handler mye av på BF. Et par olabukser kan kreve et sted mellom 3.000 og 7.000 liter vann, og i konvensjonell bomullsproduksjon brukes det enorme mengder sprøytemidler, som truer insekter og biologisk mangfold, sier Riise.

Riise understreker at det imidlertid ikke er noe galt i å kjøpe ting på salg.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Kan også ramme julegavehandelen

Bransjeanalytiker Eirik Melle i Danske Bank sier at handledagen på sikt også kan skade bedriftene, blant annet ved å spise opp deler av julegavehandelen. 45 prosent av dem som sier de skal handle fredag, forventer å kjøpe julegaver.

– Black Friday var ment å skulle være en handledag hvor detaljhandelen kunne kvitte seg med ukurante varer, men det har utvidet seg til å bli en massiv salgskampanje med helt kurante varer, forklarer Melle.

Han sier det kan bidra til å endre folks handlemønster.

– Når alle forventer de store tilbudene, så blir det veldig stille i forkant, og veldig stille i etterkant. Det blir til at man hele tiden venter på muligheten til å gjøre gode kjøp. Det gjør noe med hele handelsmønsteret vårt.

Kommentar: Black Friday? «Hvem skal du pakke inn plastikk til i år? Det er et lite helvete»

Mer fra Dagsavisen