Innenriks

Anbefaler kutt i flytilbudet

Luftfarten har vokst seg mer enn stor nok. Nå er det på tide med kutt i flytilbudet for å få til nødvendige klimagassreduksjoner.

Det fastslår rådgiver Marit Kristine Vea i Framtiden i våre hender (FIVH).

- Innenriks bør flytilbudet så absolutt reduseres av hensyn til klimaet, sier Vea til Dagsavisen.

Hun reagerer kraftig på at NHO Luftfart i en ny rapport presenterer flyet som et framtidsrettet transportmiddel det bør satses tungt på.

- Jeg tror luftfarten vil kunne bli en svært bærekraftig transportform, uttalte Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart, til Dagsavisen i går.

Noe av bakgrunnen for hans optimisme er omfattende planer om utvikling og produksjon av biodrivstoff til bruk i luftfarten.

- Bedre med lyntog

Vea tror derimot at disse planene fort vil kunne falle til jorden.

- Det samlede potensialet for norsk biogassproduksjon, som er det minst kontroversielle biodrivstoffet, er bare nok til å fylle tankene til bussparkene i de store byene. Annet biodrivstoff, som er mer aktuelt for fly, er vi i dag ikke i stand til å framstille i store mengder uten at det medfører alvorlige naturinngrep, påpeker Vea.

Ifølge henne vil det være langt mer fornuftig å satse på toget for å nå målet om reduserte klimagassutslipp.

- Reiser med høyhastighetstog produserer bare en fjerdedel av utslippene til fly.

- Men i store deler av landet, langs kysten og i Nord-Norge, finnes det jo ikke noe alternativ til flyet?

- Flyet har definitivt en plass i framtidas transportsystem også, men en videre vekst er det ikke behov for, svarer Vea.

En flygende nasjon

Et notat fra FIVH viser at nordmenn flyr ni ganger mer innenriks enn den jevne europeer. Forklaringen på det er at mens resten av Europa i stor grad har satset på høyhastighetstog, har vi her til lands fortsatt å bygge opp flytilbudet.

Strekningen Gardermoen-Værnes var Europas åttende mest trafikkerte i 2010.

- For å få redusert flytrafikken må vi bygge høyhastighetsbaner der hvor det er mulig å bygge dem, fra Oslo til Trondheim, Bergen og Stavanger. Erfaringer fra Europa viser at 80-90 prosent av de reisende da vil foretrekke å reise med toget, sier Vea.

Mer fra Dagsavisen