Innenriks

Alle fossilbiler skal vekk

I dag vil norske og internasjonale klimatopper få høre hvordan biltrafikken i Akershus skal bli 100 prosent fossilfri. Sentralt i den ambisiøse satsingen står hydrogenbilen.

- I dag står bensin- og dieselbilene for 60 prosent av klimautslippene våre. Målet er å fjerne dem fra trafikken. Vi vil vise verden at det går an, sier Anette Solli (H), fylkesordfører i Akershus.

- Det vi være vanskelig å nå dette målet bare ved elbilen. Vi må satse på hydrogenbilen også, tilføyer Solveig Schytz (V), leder av hovedutvalg for plan, næring og miljø i fylkeskommunen.

 

Bred satsing

Denne satsingen skjer nå på flere måter.

* Når Schytz skal holde sitt innlegg under Zerokonferansen i Oslo i dag, vil hun ha med seg fylkeskommunens nyeste tjenestebil, en splitter ny hydrogenbil.

* Fylkeskommunen skal bidra til at ti hydrogenbiler blir tatt i bruk som drosjer i Akershus neste år. Ytterligere ti hydrogendrosjer skal tas i bruk i 2016.

* Fylkestinget i Akershus har fattet vedtak om etablering av nye fyllestasjoner for hydrogen.

- Vi flytter en eksisterende fyllestasjon fra Gaustad til Høvik, og så kan den neste bli plassert på Gardermoen, forteller Schytz.

- Deretter kan vi få en i Skedsmo, tilføyer Solli.

Zerokonferansen er Nordens største møteplass for alle som interesserer seg for fornybar energi og klimapolitikk. Blant årets deltakere finner vi Rajendra K. Pachauri, avtroppende leder i FNs klimapanel (IPCC), klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) og Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Teamet for årets konferanse er «Det grønne skiftet».

«I tiden fram mot 2030 vil tempoet i det grønne skiftet økes. Nullutslippsløsninger må tas i bruk og spille sammen på alle samfunnsområder om togradersmålet skal nås», heter det i miljøstiftelsen Zeros program for konferansen.

«El- og hydrogenbiler er de eneste løsningene vi kjenner i dag som kan ta oss til nullutslippssamfunnet», heter det videre.

- Jeg har to budskap til Zerokonferansens deltakere, sier Schytz.

- Vi må raskest mulig få etablert energistasjoner hvor man også kan få fylt hydrogen, og vi trenger en nasjonal hydrogensatsing. Det må Stortinget og regjeringen ta initiativ til.

 

400 millioner kroner

Så langt er hydrogensatsingen i hovedsak begrenset til Akershus og Oslo. Sammen har politikerne her laget en hydrogenstrategi, som Dagsavisen omtalte i september. Et av de felles målene er at det skal rulle 10.000 hydrogenbiler og flere hundre hydrogenbusser på veiene i Oslo og Akershus i 2025.

- 100 millioner av våre og andre aktørers penger skal brukes bare i 2015 og 2016, for å nå dette målet, forteller Solli.

- Og for perioden 2014-2018 er det totalt snakk om 400 millioner, hvorav 150 millioner skal investeres i hydrogenbusser, fortsetter Schytz.

- Hvorfor begynne med hydrogendrosjer?

- Fordi vi har god kontakt med drosjenæringen gjennom drosjeløyvene, fordi drosjene fyller mye mer drivstoff enn vanlige biler, og fordi drosjene er godt synlige, svarer Solli.

Hun håper denne synligheten vil vekke en bredere interesse for hydrogenbilen.

Anskaffelsen av hydrogendrosjene avhenger av støtte fra Transnova.

- Det Akershus og Oslo gjør, ikke minst med etablering av fyllestasjoner er helt avgjørende for å få fart på hydrogen i Norge, sier Kari Elisabeth Kaski, nestleder i Zero.

Mer fra Dagsavisen