Innenriks

Aksjonerer for myke trafikanter

Den reviderte utgaven av Oslopakke 3 gir 12 milliarder kroner til vei. Aksjonister på Hasle ber om mer penger til trygge skoleveier.

I går ble den reviderte varianten av Oslopakke 3, samferdselspakken for Oslo og Akershus, lagt fram. Prisen kommer på hele 73,5 milliarder kroner. Stortinget forventer at disse midlene skal:

* * Redusere rushtidforsinkelsene.

* * Styrke kollektivtilbudet.

* * Gjøre det lettere å ferdes for syklister og gående.

* * Legge til rette for at store boligområder etableres.

«Grønn pakke»

De lokale Ap-, Høyre- og Venstre-politikerne bak den reviderte pakken er strålende fornøyde med at de, etter ti år med møter og diskusjon, har kommet til enighet om en samferdselsplan. De mener den har «en klar miljøprofil» og viser til blant annet disse kollektivtiltakene i Oslopakke 3:

* 60 prosent av bompengene går til kollektivtrafikk, og bompengeperioden forlenges med fem år. Tilskuddet vil komme på ca. 2 millioner kroner i året.

* Trikkene skal på sikt byttes ut og bli støyfrie.

* T-banenettet skal utvides, derav Lørenbanen, Fornebubanen og Ahus-banen. 500 millioner kroner er satt av til en ny t-banetunnel gjennom sentrum.

* 290 millioner kroner i året skal gå til gang- og sykkelvei fram til 2013. 32 millioner kroner øremerkes trafikksikkerhetstiltak på riksveier.

- Dette er en formidabel satsing på kollektivtransporten, som på sikt gir grunnlag for stor byutvikling, sier Ola Elvestuen (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Skuffet miljøbevegelse

Men totalsummen som går til kollektivtiltak er 12 milliarder kroner lavere enn bevilgningen til vei.

Silje Lundberg, leder i Natur og ungdom, mener dette er altfor dårlig.

- Vi ser at det er liten vilje til å satse på miljø og kollektivtransport. Dersom ikke Ola Elvestuen vrir Oslopakke 3 til å bli mer rettet mot kollektivtrafikken, vil den verken løse miljø- eller køproblemene i Oslo, men heller bidra til å forsterke dem, sier hun.

Kjemper for skoleveien

På Hasle barneskole i Oslo håper de noen av pengene vil gå til å gjøre elevenes skolevei tryggere. Foreldre og barn har i lang tid kjempet for å trygge skoleveien uten hell, og i går inviterte de Ola Elvestuen til en aksjon som fant sted ved det farligste punktet på barnas skolevei. Mens de rundt hundre oppmøtte ropte slagordet: «Store og små, vi vil ha 40 nå!», omringet de det trafikkerte veikrysset barna krysser hver dag.

- Nesten daglig opplever barna våre skumle situasjoner med biler som kommer i høy hastighet. Det nytter ikke lære barna at de må vente på grønt lys, vi må faktisk lære dem å vente til de ser at bilene faktisk stopper, sier Jan Thomas Odegard, som er leder for foreldreaksjonen.

Aksjonistene ønsker å senke fartsgrensen til 40 km/t. Problemet med veien er at den er så godt skjult, mener FAU-leder ved skolen, Marianne Kringen.

- Man ser ikke at det er en barneskole her. De som tør å la barna gå alene til skolen gjør det med hjertet i halsen, sier hun.

Vil ha foreldreråd

Da Elvestuen dukket opp noe forsinket grunnet møte om Oslopakke 3, fikk han tegninger barna har tegnet fra nestenulykkene de har vært i. Odegard ba byråden henge tegningene opp på kontoret sitt.

- For vi gir oss ikke, sier han.

- Men hva er poenget her, egentlig? spurte Elvestuen, og fikk forklart at foreldrene ønsker 40-sone, opphøyet gangfelt og bedre skilting.

- Å ja, det er på det nivået, ja. Dette krever jo ikke akkurat store planendringer, svarte Elvestuen, og sa at han synes problemstillingen med utrygge skoleveier er viktig å ta tak i. På spørsmål om hvor lang tid dette eventuelt kan ta, svarte han:

- Det må jeg sjekke litt. Det er klart at hvis man vil så trenger det ikke ta så lang tid å komme i gang med noe, men det er viktig for oss å få en oversikt over hvilke skoleveier som må prioriteres først.

- Men er det ikke på tide å gjøre noe, ikke bare utrede?

- Det ligger jo allerede en sum som er satt av til å utbedre sikkerheten rundt skoleveier. Vi må bli flinkere til å kommunisere til foreldre hvor på prioritetslisten deres skole ligger. Det er mange foreldre som jobber hardt mot et system og ikke føler at de får respons, sier Elvestuen.

samfunn@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen