Innenriks

Kystverket: Lite sannsynlig at utslipp fra tankskip-kollisjonen i Nordsjøen når Norge

Et tankskip og konteinerskip kolliderte utenfor Hull på østkysten av England mandag. Det er lite sannsynlig at utslippene når Norge, ifølge Kystverket.

Kystverket har gjennomført en drivbaneberegning som viser at det er veldig lite sannsynlig at utslippene kommer til å nå Norge, opplyser avdelingsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk til NTB.

Det Portugal-registrerte konteinerskipet Solong kolliderte med den USA-registrerte oljetankeren Stena Immaculate rett før klokka 11 norsk tid mandag. Kollisjonen skjedde i britisk farvann.

– Britiske myndigheter kan be om bistand til miljøhendelser i henhold til internasjonale samarbeidsavtaler, men foreløpig har vi ikke fått noen slik henvendelse, sier Wollebæk.

Frykter for fuglene

Tankskipet var chartret av det amerikanske forsvaret og har store mengder flydrivstoff om bord.

– Flydrivstoff er tyntflytende, noe som kan være bra for fugler, men det gjør det vanskelig å samle opp, sier Wollebæk.

Samtidig forbrenner denne oljen lett, påpeker hun.

Det andre skipet var lastet med konteinere med natriumcyanid, et svært giftig stoff som kan produsere giftig gass dersom det kommer i kontakt med vann. Om natriumcyanid har lekket ut, er foreløpig ikke kjent.

– Umulig operasjon

Sigurd Enge i Bellona er bekymret. Oljevernoperasjonen ser ganske umulig ut, sier han.

Det at flydrivstoffet fordamper lett, kan være positivt for havet og kysten, men stoffene går da i luften.

– Så det overføres til å bli et klimaproblem, sier han.

Enge er også bekymret for fuglene i området. Ifølge Yorkshire Wildlife Trust er kystområdet hjem til viktige og beskyttede sjøfuglkolonier, melder det tyske nyhetsbyrået DPA.

– Det nærmer seg hekketid, og sjøfuglene er ekstra sårbare. Det skal veldig lite oljesøl til på en sjøfugl før den fryser i hjel på grunn av de lave temperaturene nå, sier han.

En formidabel oppgave

Olje kan nemlig ødelegge fuglenes isolasjonsevne, forklarer han. Fordi flydrivstoff er en tyntflytende olje, er ikke faren for dette like stor som ved utslipp av tungolje.

Oljen er imidlertid fortsatt giftig og kan få store konsekvenser for naturen, luften og klimaet, ifølge Enge.

Bilder fra stedet viser enorme mengder svart røyk fra skipene.

– Det britiske kystverket har en formidabel oppgave å løse, sier han.

Tirsdag morgen brant det fortsatt i skipene. Én person er savnet etter kollisjonen, mens 36 andre ble reddet.

Les også: Professor mener USA likner et autokrati som forlater demokratiet

Les også: Valg på Grønland: Dette er de største sakene (+)

Les også: Den privatdrevne gårdsbarnehagen har lange ventelister (+)

Mer fra Dagsavisen