– Kriseteamet må eksistere inntil de omfattende problemene er over. Mye tyder dessverre på at problemene er så grunnleggende at dette kan ta tid, sier MDGs partileder, Arild Hermstad.
– Derfor trenger vi et kriseteam som kan lage bedre planer for å unngå at feil skjer, og for å løse dem raskt når de oppstår.
– Kriseteamet kan også ha en rolle for å jobbe langsiktig for å løse de grunnleggende problemene jernbanesektoren står i, tilføyer Hermstad.
Men Samferdselsdepartementet synes dette er et dårlig forslag.
Problemene fortsetter
I fjor gikk punktligheten på togene ned til tross for regjeringens ambisjoner om det motsatte, og det nye året har også bydd på problemer for de togreisende, blant annet med innstillinger av all trafikk mellom Trondheim og Bodø i flere dager.
Kriseteamet som MDG ønsker å få på plass for å møte disse utfordringene, bør ledes av Samferdselsdepartementet og omfatte Jernbanedirektoratet, Bane Nord, Vy, SJ Nord, Flytoget og Go Ahead, mener partiet.
– Stoler du ikke på at de allerede gjør sitt beste for å få togene fram i tide?
– Vi har troen på at folkene i jernbaneselskapene gjør sitt beste med forutsetningene de har, svarer Hermstad.
– Men jernbanen har dessverre vært underfinansiert i mange år fra flere regjeringers side, og ikke blitt gitt forutsetninger for god nok drift. Samtidig er det også mange ulike selskaper, med for uklare ansvarsgrenser, noe som gjør det vanskelig for hver enkelt aktør å gjøre de rette tiltakene.

Les også: Eksperten advarer: Ikke gå i denne kredittkort-fella (+)
Unødvendig tungrodd
Noe av det første et permanent kriseteam må gjøre, er å få på plass en rausere klage- og refusjonsordning for togpassasjerer som har blitt rammet av forsinkelser og innstilte tog, mener MDG.
– Hva er feil med dagens ordning?
– Mange opplever at det er unødvendig tungrodd å få klaget og refundert når det er feil og forsinkelser. Dette har blant annet Forbrukerrådet påpekt, når de viser til at svært få faktisk søker om refusjon, svarer Hermstad.
– NAF (Norges Automobil-Forbund, journ. anmrk.) har fremmet et forslag om automatisk refusjon basert på hvor mye forsinket toget er, og dette kan være en av flere forbedringer som kan gjøres, fortsetter han.
– Med det omfanget vi har sett av feil og forsinkelser de siste årene, er det viktigste å gi folk enkel tilgang til kompensasjon, uten at de skal oppleve mye saksbehandling og tungrodd byråkrati. Ordningene i dag er ikke så brukervennlige som de kunne vært, mener partilederen.
I oktober i fjor kunne Dagsavisen fortelle om at Vy opplevde en klagestorm på grunn av forsinkede og innstilte tog. På det tidspunktet lå det an til 118.000 henvendelser for hele året – 31 prosent flere enn året før.
På Forbrukerrådets nettsider kan du lese mer om hvilke rettigheter du har hvis toget er forsinket eller innstilt.
Les også: Hvorfor veiver du ryggsekken i ansiktet mitt inn på trikken?
– Stående i timer
MDG mener også at permanent kriseteam må sørge for et bedre system for å sette inn busser raskere når noe går galt på jernbanen.
– Med så omfattende problemer som vi har sett, må togselskapene i alle fall sikre at det er bedre kapasitet enn i dag til å flytte pendlere når toget svikter, mener Hermstad.
– Det er også mange som opplever at det blir gitt for dårlig informasjon når det settes opp busser. Jeg opplevde selv dette i sommer på Sørtoget, hvor vi ble stående i flere timer uten informasjon om alternativ transport. Dette burde det være enkelt å gjøre noe med, men det skjer ikke raskt nok, tilføyer Hermstad.
«Bedre informasjonsflyt på tvers» er også noe MDG vil være en oppgave for et permanent kriseteam.
– Vi har sett flere eksempler på at selskapene ikke snakker godt med hverandre, og at reisende ikke får god nok informasjon når uønskede hendelser oppstår. Togreisende kan oppleve å stå på perrongen uten å vite hva som skjer, og at togselskapene ikke kan gi informasjon til dem der og da, sier Hermstad.
Les også: – Folk tror du er hjerneskadd når du er litt annerledes i ansiktet
– Mer komfortabel
MDG vil i tillegg at det permanente kriseteamet raskt skal sørge for å åpne flytoget for flere reisende – som pendlere, for å utnytte kapasiteten på jernbanen bedre.
Regjeringen har varslet at de vil gjøre dette fra 2028, når deres plan er å fusjonere Flytoget og Vy.
– Det vil vel ikke kunne forhindre innstillinger eller forsinkelser?
– Flytoget vil ikke fikse feil og forsinkelser i seg selv, men det kan lempe på kapasitetsutfordringene dette fører til og bidra til bedre beredskap, svarer Hermstad.
– Overfylte tog i rushtida er også et problem i seg selv når det ikke er innstillinger og forsinkelser. Flytoget kan her avlaste togenes kapasitet på kort sikt og sørge for at pendlere kan få en mer komfortabel reise til jobben.
Les også: Filmen om «Ibelin» rører en hel verden til tårer (+)
– Eksterne øyne
MDG ønsker også at et permanent kriseteam skal iverksette en ekstern granskning av hendelsene 1. juledag, da alle landets tog stod i om lag et halvt døgn, og dessuten «se på den generelle situasjonen med driftsavvik på rekordnivå.»
– Er det ikke allerede klart at problemene for jernbanen i stor grad skyldes vedlikeholdsetterslep, utdatert teknisk utstyr og mangel på tog?
– Eksterne øyne kan være viktige når problemene er så omfattende over så lang tid. Vi kjenner til mange av årsakene bak utfordringene allerede, men en mer uavhengig gjennomgang kan gi nye og verdifulle læringspunkter som jernbaneselskapene kan ta med seg videre i arbeidet. Det er åpenbart at dagens løsninger ikke fungerer godt nok, og da er det viktig at flere aktører får mulighet til å se på dette, svarer Hermstad.
Les også: Dette får etterlatte av din pensjon da du dør (+)
– Farlig å kjøre
– Nylig gikk det ikke noen tog mellom Trondheim og Bodø i flere dager. Det skyldtes været, ifølge SJ Nord. Også mange andre tog blir rett som det er forsinket eller innstilt på grunn av været. Det kan vel ikke et permanent kriseteam gjøre noe med?
– Nei, men mer penger til utbedring og rassikring av toglinjer slik MDG også ønsker, vil gjøre en forskjell, svarer Hermstad.
– I dag er det farlig å kjøre tog på flere strekninger i hardt vær fordi linjene ikke har god nok sikring og robusthet. At vi bruker titalls milliarder på unødvendige motorveier samtidig som mange toglinjer er falleferdige og ubeskyttet fra vær og ras, er en helt hårreisende prioritering.
– Til tross for togproblemene i fjor, økte antallet togreiser med om lang fem millioner, kunne samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) nylig opplyse. Er det da nødvendig med et permanent kriseteam?
– Veksten i togtrafikken er helt nødvendig om vi skal sikre god framkommelighet, store og raske klimakutt og bedre utnyttelse av arealene rundt de store byene, svarer Hermstad.
– Derfor må økningen fortsette. Da må vi både investere enda mer i nye linjer og systemer slik at toget blir enda mer attraktivt, men regjeringen må også sørge for at det jobbes målrettet og effektivt med å håndtere den krisen som i dag er på norske skinner og perronger.
Les også: Nå sier eksperter stopp: – Tidlig skjermbruk truer barnas framtid (+)
– Ikke hensiktsmessig
I Samferdselsdepartementet er de ikke imponert over det Arild Hermstad tar til orde for.
– Samferdselsdepartementet tror ikke det er hensiktsmessig med en permanent krisestab slik MDG foreslår, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap).
– Krisestab bør settes når kriser oppstår, og ikke etableres permanent. Dette har vi gode rutiner for i jernbanesektoren.
Det er heller ikke nødvendig å følge opp andre ting som Hermstad foreslår, ifølge Kroglund.
– Det er allerede igangsatt arbeid med flere av utfordringene som MDG tar opp, påpeker hun.
– Samtidig må vi gjennomføre tiltak både på kort og lang sikt for å forbedre punktligheten. Regjeringen prioriterer dette arbeidet høyt gjennom de mange igangsatte forbedringstiltakene, fortsetter Kroglund.
– Jernbanedirektoratet har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utarbeidet en tiltaksplan for bedre kundeopplevelser ved avvik, hvor blant annet bedre kundeinformasjon og alternativ transport er viktige temaer. I dette arbeidet er det etablert et råd for kundeopplevelser hvor de ulike aktørene i sektoren møtes jevnlig for å arbeide med å løse disse utfordringene, kan statssekretæren også opplyse.
Les også: Lars West Johnsen: Å kaste en statsminister nå er uansvarlig