Hver fjerde dødsulykke i 2023 skyldtes til dels dårlige veier, ifølge Vegtilsynet.
– Fra 2014 til 2022 er det registrert 45 forhold der veioppmerking, tverrfall, veidekke og veiskulder har medvirket til dødsulykker på riks- og europaveier, skriver de i en pressemelding i forbindelse med en ny rapport om Statens vegvesen.
Tilsynsrapporten avdekker betydelige mangler ved Vegvesenets styring og oppfølging av vedlikehold av veidekket på veiene. Det er funnet tre avvik, og i tillegg tre punkter med rom for forbedring. Særlig systemet for evaluering og oppfølging av vedlikeholdet fungerer dårlig, ifølge tilsynet.
– I praksis har ledelsen fokus på oppfølging av økonomi og budsjett, skriver tilsynet i sin rapport.
I tillegg til dødsulykkene antar tilsynet at de dårlige veiforholdene også har bidratt til et betydelig antall ulykker med hardt skadede mennesker.
– Ikke tryggere riks- og fylkesveier
Sommeren 2023 fikk Vegvesenet omtrent samme kritikk av Riksrevisjonen.
– Det er kritikkverdig at kostnadene til drift og vedlikehold har økt betydelig siden 2015 uten at dette har gitt mer fremkommelige, miljøvennlige eller tryggere riks- og fylkesveier, påpekte Riksrevisoren.
Flere svakheter ble trukket fram som gjaldt Statens vegvesens styring og oppfølging av drifts- og vedlikeholdsarbeidet. Det gjaldt blant annet mål- og resultatstyring, planlegging, internkontroll og forbedringsarbeid.
Les også: Hvorfor veiver du ryggsekken i ansiktet mitt inn på trikken?
Faglige pekefingre
Naf har i mange år jobbet for å bedre sikkerheten på veiene, og organisasjonen påpekte før jul at andelen ulykker er svært ujevnt fordelt: Mens det skjedde 36 dødsulykker på riksveier, var det hele 47 ulykker som tok liv på fylkesveier.
– Mange steder i landet er fylkesveiene nedslitt, smale og ikke tilpasset trafikken som kjører på dem. Det er med å øke risikoen for ulykker, slik også Riksrevisjonen har påpekt. Det er nødvendig med et krafttak på vedlikehold av fylkesveiene for å få ned risikoen for alvorlige ulykker, sa pressesjef Ingunn Handagard i en pressemelding.
Rådgivende ingeniørers forening har understreket behovet for mer penger til veier fordi klimaet endrer seg.
– Vi trenger en massiv satsing på sikringstiltak, klimatilpasning og oppgradering av veier, offentlige bygg og infrastruktur nå. Dette er avgjørende for samfunnssikkerheten, sa foreningens administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i fjor vår.
Les også: – Folk tror du er hjerneskadd når du er litt annerledes i ansiktet
– Følger ikke egen policy
I den nye rapporten fra Vegtilsynet beskrives altså tre avvik hos Vegvesenet som må følges opp:
* Statens vegvesen har ikke operasjonalisert mål for vedlikehold av veidekke.
* Statens vegvesen utarbeider ikke planer for vedlikehold av veidekke i tråd med alle krav i egen vedlikeholdspolicy.
* Statens vegvesen divisjon Drift og vedlikehold gjennomfører ikke ledelsens gjennomgåelse i tråd med interne krav.
Nå skal Vegvesenet komme med en tilbakemelding på hvordan avvikene vil bli håndtert, samt en tidsplan for gjennomføringen.
Les også: – Dette er viktig å kommunisere til foreldre med autistiske barn (+)
Les også: Nå sier eksperter stopp: – Tidlig skjermbruk truer barnas framtid (+)
Les også: Lars West Johnsen: Å kaste en statsminister nå er uansvarlig