Innenriks

…men rådyr og elg bør være fornøyde med jernbaneåret 2024

Enda færre tog var punktlige i 2024 enn året før, men både for rådyr og elg ble fjoråret et bedre jernbaneår enn 2023.


  • 32 prosent færre rådyr og 25 prosent færre elg ble påkjørt av toget i fjor, enn i 2023.
  • Det innebærer at «bare» 384 rådyr og 576 elg måtte bøte med livet i 2024, mot henholdsvis 563 og 765 året før.
  • Norges tryggeste banestrekning for de firbeinte i 2024, var Drammensbanen med kun én påkjørsel av ett rådyr i løpet av hele året.

– Generelt stort fokus

Dette går fram av en oversikt – som også omfatter rein og sau, som Dagsavisen har fått fra Harry Korslund, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR.

Den fikk vi dagen etter at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) kunne fortelle, da han holdt «Jernbanetalen», at bare 86,1 prosent av passasjertogene var punktlige i fjor, mot 87,6 prosent året før.

– Hva kan være forklaringene på den store nedgangen i antallet påkjørsler av rådyr og elg?

– Omfanget av dyrepåkjørsler vil variere fra år til år, mye på grunn av variasjoner i vær- og føreforhold, svarer Korslund.

– Bestanden av elg og rådyr har også en innvirkning. Her er det store variasjoner mellom ulike regioner og landsdeler, tilføyer han.

Men Bane NOR gjør også en innsats for å unngå dyretragedier.

– Vi har generelt stort fokus på rydding av vegetasjon langs banestrekningene rundt om i landet. God kontroll på ettervekst er viktig for å unngå at elg og rådyr fristes til å beite nært sporene, påpeker Korslund.

Les også: USA-ekspert: – En allianse verken han eller Trump kommer utenom (+)

De tryggeste strekningene

Totalt omfatter oversikten som Dagsavisen har fått fra Bane NOR, 23 jernbanestrekninger. Den 42 kilometer lange Drammensbanen er allerede nevnt som fjorårets tryggeste. Men også flere andre steder slipper jernbaneansatte stort sett unna den belastningen det er å kjøre på ville dyr.

  • På den 49 kilometer lange Tinnosbanen i Telemark, var det kun fire rådyr som ble påkjørt av toget i fjor.
  • På den 47 kilometer Bratsbergbanen, som også ligger i Telemark, gikk det med fem rådyr og én elg i 2024.

Andre baner med få påkjørsler i 2024 var:

  • Gardermobanen (64 kilometer, to rådyr og fem elg).
  • Spikkestadbanen (14 kilometer, sju rådyr og én elg).
  • Ofotbanen (43 kilometer, fem elg og tre rein).
  • Roa-Hønefossbanen (31,8 kilometer, fire rådyr og ni elg).
Nedgangen i påkjørsler, regnet i prosent, var størst for rådyr i fjor, men likevel var det 384 dyr som måtte bøte med livet. Også biltrafikken krever mange rådyrliv, blant annet rådyret på dette bildet.

Les også: Hedvig Montgomery: – Det lager problemer når foreldre snoker på barna sine (+)

De farligste strekningene

Hvor er det så jernbanen farligst for rådyr, elg, rein eller sau? Jo, for året 2024 er det ingen som helst tvil – den 729 kilometer lange Nordlandsbanen mellom Trondheim og Bodø, topper suverent den lista. Her gikk det med totalt 590 dyr i løpet av fjoråret – 40 rådyr, 227 elg, 297 rein og 26 sauer.

  • Nest farligst var den 492 kilometer lange Dovrebanen med 197 påkjørte dyr – 59 rådyr, 97 elg og 41 sauer.
  • Deretter følger Rørosbanen, som er 384 kilometer, med 142 påkjørsler – 27 rådyr, 77 elg, 28 rein og ti sauer.

Totalt sett kom verken rein eller sau godt ut av fjoråret.

  • Antallet sau som ble påkjørt økte med 23 prosent – fra 109 til 134 dyr.
  • For rein var økningen på 5 prosent – fra 343 til 361 dyr som ble påkjørt.

For alle de fire nevnte artene – rådyr, elg, sau og rein, til sammen, var det likevel en nedgang i antallet påkjørsler, fra 1.780 i 2023 til 1.455 i 2024. Det tilsvarer en reduksjon på 18 prosent.

Les også: – Folk tror du er hjerneskadd når du er litt annerledes i ansiktet

– 20–40 kilometer i timen

Mye gjøres også for å berge rein fra toget.

– Vi har et tett og godt samarbeid med reindriftsnæringa både i nord og sør, særlig på Nordlandsbanen, forteller Harry Korslund i Bane NOR.

– Vi bistår med tilskudd til fôring av reinsdyr på Nordlandsbanen, og bruk av helikopter som i noen sammenhenger er aktuelt for å drive reinsdyrflokker bort, tilføyer Korslund.

– I arbeidet med gjerdetiltak, prioriterer vi naturligvis steder og delstrekninger som erfaringsmessig er særlig utsatt. Som et eksempel kan jeg nevne nye viltgjerder i Dunderlandsdalen på Nordlandsbanen. Disse har bidratt til kraftig reduksjon i antall påkjørte og drepte dyr.

– Brorparten av alle gjerdetiltakene er gjort med mål om å bidra til å redusere risikoen for påkjørsel av tamrein. Tiltakene gir god effekt, og dette arbeidet fortsetter med uforminsket styrke i årene som kommer, forsikrer Korslund.

Bane NOR kommer også til å holde trykket oppe på vegetasjonsrydding, og viderefører dessuten opplegget med såkalte reinmeldinger, forteller han.

– Det går ut på at det i tilfeller der vi mottar meldinger om tamrein i eller i nærheten av sporet, går ut ordre til togene om å kjøre i redusert hastighet – 20 til 40 kilometer i timen på angitte strekninger i spesifiserte tidsrom, forklarer Korslund.

– Redusert kjørehastighet bidrar til å redusere risikoen for dyrepåkjørsler og omfattende dyretragedier.

Tiden med våpen om bord i togene, til bruk ved dyrekjørsler, er over, men før måtte togpersonellet til pers. Dette bildet – som er fra 1961, viser en konduktør som må avlive en rein etter en påkjørsel på Nordlandsbanen.

Les også: Filmen om «Ibelin» rører en hel verden til tårer (+)

Våpenfrie tog

– Hva skjer med dyr som til tross for alt som gjøres, blir påkjørt?

– I «gamle dager», var det våpen om bord i lokomotivene, og personalet hadde våpenopplæring. Slik er det ikke lenger. Husker dessverre i farten ikke når denne ordningen ble avskaffet, men det er etter hvert mange år siden. Dagens rutiner innebærer at togleder varsles om dyrepåkjørsler. Togleder varsler den lokale viltnemnda som rykker ut for å avlive skadde dyr. Ved påkjørsler av tamrein og husdyr, varsles dyreeierne rutinemessig, svarer Korslund.

– Det vanlige er at dyreskrottene blir hentet inn og samlet i konteinere. Vi har avtaler med ulike firmaer som fortløpende sørger for videre transport til godkjente mottak for destruering.

---

Togpåkjørsler 2024

Her er oversikten som viser hvor mange dyr som totalt ble påkjørt på de ulike jernbanestrekningene i fjor.

Tallene i parentes viser fordelingen i antallet påkjørsler av først rådyr og deretter elg, rein og sau.

  • Nordlandsbanen: 590 (40-227-297-26).
  • Dovrebanen: 197 (59-97-0-41).
  • Rørosbanen: 142 (27-77-28-10).
  • Sørlandsbanen: 104 (59-25-0-20).
  • Meråkerbanen: 55 (2-3-33-15).
  • Bergensbanen: 53 (7-36-0-10).
  • Kongsvingerbanen: 47 (28-18-0-1).
  • Gjøvikbanen: 46 (19-26-0-1).
  • Østfoldbanen, Vestre linje: 37 (33-4-0-0).
  • Raumabanen: 27 (14-3-0-10).
  • Solørbanen: 25 (7-18-0-0).
  • Randsfjordbanen: 21 (21-0-0-0).
  • Hovedbanen: 20 (9-11-0-0).
  • Østfoldbanen, Østre linje: 19 (17-2-0-0).
  • Arendalsbanen: 15 (11-4-0-0).
  • Vestfoldbanen: 14 (10-4-0-0).
  • Roa-Hønefossbanen: 13 (4-9-0-0).
  • Spikkestadbanen: 8 (7-1-0-0).
  • Ofotbanen: 8 (0-5-3-0).
  • Gardermobanen: 7 (2-5-0-0).
  • Bratsbergbanen: 6 (5-1-0-0).
  • Tinnosbanen: 4 (4-0-0-0).
  • Drammensbanen: 1 (1-0-0-0).

Kilde: Bane NOR

---

Mer fra Dagsavisen