Innenriks

Dette kan medføre bruksforbud

LED-lys utvikler ikke varme og smelter isen. Det kan skape farlige situasjoner i trafikken.

Snøen laver ned, kjøretøy blir nediset – lys, skilt og reflekser tildekket. Se og ikke minst bli sett en utfordring for mange bilister på vinterveiene.

Ta hyppige stopp for å se hvordan det ser ut bak på kjøretøyet. Kjøretøy med snø og is bak, har ofte også lysene dekket til – da ser man heller ikke bremselysene, sier Øyvind Grotterød i Statens vegvesen til Dagsavisen.

Gir bruksforbud

På grunn av sirkulasjon og snøføyke tetter det seg ofte bak på vogntog, men Grotterød ser også det samme problemet på privatbiler. LED-lys kan gi utfordringer både bak på bilen og på frontlyktene.

– LED-lys avgir mindre varme enn lyktene og pærene vi hadde tidligere. Det medfører lettere opphopning av snø og is, forklarer Grotterød.

Oppdager kontrollørene i Statens vegvesen biler og vogntog hvor lys og skilt ikke er forskriftsmessig, må sjåføren ta fram kosten.

– Sjåføren får bruksforbud inntil han har fjernet snø og is. Vi forstår at det er utfordrende å holde det rent bak på kjøretøy i disse dager, men ser også viktigheten av at det er rent for snø og is, sier Grotterød.

I helgen stanset kontrollørene fra Statens vegvesen dette vogntoget på E18 ved Ørje. – Sjåføren fikk bruksforbud inntil han fikk fjernet snø og is, forteller kontorsjef, Øyvind Grotterød.

Les også: Barneekteskap: Slik skaffet hun seg pauser fra voldtektene (+)

Ber sjåfører ta grep

Under kontroll av vogntog kan Grotterød og hans kontrollører se trailere som er helt nedsnødd.

– Da får de låne en kost, om de ikke har selv, for å måke rent før de kjører videre. De får ikke kjøre når det er helt tett med snø bak. Vår hovedoppgave er trafikksikkerhet. Når ikke noe lys synes bak, så må vi be sjåførene ta grep, avslutter Øyvind Grotterød i Statens vegvesen.

Les også: Norsk Folkehjelp i beredskap for snøværet i Sør-Norge

Les også: Skolefraværforsker om generasjon «bomullsbarn»: – For enkelt (+)

Mer fra Dagsavisen