– Haaland-Carlsen tok over sjefsrollen i Dagsavisen på et utfordrende tidspunkt for ett år siden, blant annet etter nedleggelse av de lokale utgavene Demokraten og Rogalands Avis. Dagsavisen har det siste året spisset satsingen på abonnement og har gjennomført en prosess med tydeliggjøring av produktet, sier styreleder Per Magne Tveiten i Dagsavisen i en pressemelding.
Der heter det at det siste året har vært krevende, med nedgang i annonseomsetningen. I pressemeldingen oppgir ikke Dagsavisen noen årsak til at Haaland-Carlsen nå slutter etter kun et drøyt år i stillingen.
– Det har vært krevende og utviklende å lede Dagsavisen gjennom snuoperasjonen avisa har gått gjennom det siste året. Avisa har fått et grunnlag for å vokse som abonnementsavis, og vi har laget en merkevarestrategi som avisa vil få nytte av i mange år framover, sier Haaland-Carlsen.
Ingen revolusjon
Haaland-Carlsens stilling deles nå midlertidig i to med direktør Nina Kordahl som konstituert administrerende direktør, og med politisk redaktør Lars West Johnsen som konstituert sjefredaktør.
Nina Kordahl lover å bygge videre på det grunnlaget som er på plass.
– Det siste året har vi hatt en intern prosess der vi har gått tilbake til røttene våre, til verdigrunnlaget vårt som har ligget fast siden 1884. Vi har forsøkt å formulere det på en måte som betyr noe i dag, og i 2030. Det skal vi jobbe videre med – med klare ambisjoner om å vokse, sier hun.
West Johnsen er inne på det samme: Det ligger en strategi fast, som den nye ledelsen vil fortsette å bygge på.
– Vårt verdigrunnlag har ligget der i 140 år, og er viktigere enn noen gang. Det står mye på spill for sosialdemokratiet i 2025, sier han.
Store utfordringer og store muligheter
Dagsavisen har vært en viktig avis i 140 år. Det skal den fortsatt være, lover de to.
– Jeg har vært her i 22 av de årene, og mener at denne avisa er langt viktigere og mye bedre enn det posisjonen vår i markedet tilsier, sier West Johnsen.
Situasjonen er vanskelig i det norske mediemarkedet. Store internasjonale aktører som Facebook-eier Meta stikker av med annonseinntektene, og avisene sliter med å nå unge lesere. En liten aktør som Dagsavisen er ekstra utsatt i en slik situasjon. Det vil kreve et krafttak å løfta avisa til nye – eller gamle – høyder. Kordahl og West Johnsen legger ikke skjul på at utfordringen er stor – men lover å gjøre alt i sin makt. Og bildet er ikke helsvart:
– Vi har en stab fulle av gode journalister. Så selv om vi har store utfordringer, har vi også store muligheter. Og vi har en historie å bygge videre på, som vi er ekstremt stolte over, sier Lars West Johnsen.
Les også: Stemningen om Ukraina-krigen har endret seg (+)
Les også: Eksperter slår alarm om konsentrasjonsvansker
Les også: Dagsavisen mener: I Gazas ruiner ligger Israels sjel og moral (+)