Sahayathasan Kaithampillai er prosjektleder for «Hvor er mine brødre» og snakker til elever fra Bjørnholt videregående skole:
Han forteller dem at han droppet ut av skolen og at han falt ned i en «grøft», men kom seg opp.
Nå er han utdannet barnehagelærer.
– Jeg hadde få å se opp til. Vi var mange som ga opp, men dere må ta utdanning! Dere skal jobbe til dere er over 60 år, sier han til dem.
Filial på Holmlia
For to år siden etablerte OsloMet en filial på Holmlia senter i bydel Søndre Nordstrand for å gjøre universitetet synlig i lokalmiljøet.
Denne dagen er gutter fra Bjørnholt videregående skole invitert til et opplegg med Hvor er mine brødre på campus Holmlia.
De skal høre noen av «brødrene» fortelle om sin vei til utdanning innen omsorg; som barnehagelærere, lærere og barnevernspedagoger.
---
Hvor er mine brødre
- Prosjektet finansieres av områdesatsingen i bydel Søndre Nordstrand i Oslo og er forlenget i to nye år fra 2024.
- Målet er å få flere med flerkulturell bakgrunn til å ta høyere utdanning som barnehagelærere, lærere og barnevernspedagoger.
- Brødrene samarbeider med flere skoler i Oslo øst, blant annet Bjørnholt videregående skole i bydel Søndre Nordstrand.
- Studenter fra OsloMet samarbeider med brødrene og er ressurser og rollemodeller i møte med skoleelever.
Kilde: OsloMet
---
Vil være rollemodeller
«Brødrene» jobber for å motivere gutter til å ta utdanning og gå inn i yrker hvor det er manko på menn – i barnehager og i barnevernet.
Sahayathasan Kaithampillai rapper nesten, maner dem til å ta gode valg.
– Utenforskap, kniv, ran. Jeg er lei av det, men dere kan endre det, mann! Dere kan være rollemodeller for hverandre og for små kids og nye generasjoner!
Han vil ikke at dagens unge skal falle i samme grøft som han gjorde.
– Dere er del av løsningen, ikke problemet!
– Ta utdanning
Mobariz Ahmed (34) går på «scenen» og spør: Hva slags mennesker er vi hvis vi ikke løfter hverandre opp?
Han forteller at han er pedagogisk leder i barnehage, men at han var ufaglært i mange år og «tjente dritt».
– Bruh! Vil du på fine ferier eller kjøre BOLT? Ta utdanning og du kan tjene en halv million!
Han minner elevene på at det de gjør i dag skal definere hva de gjør om 15 år og videre i livet.
Les også: Derfor forlater de Arbeiderpartiet: – Partiet jeg meldte meg inn i finnes ikke lenger
Er blitt en bror
Shayan Harati-Shahriari (27) er med i rekrutteringsprosjektet og kaller seg en bror.
Han skal inspirere minoritetsgutter i Oslo øst til å bli sosionomer.
Selv er han halvveis til bachelor. Han mener det trengs flere menn med flerkulturell bakgrunn i yrket.
– I sosialt arbeid er det en styrke at jeg har flerkulturell bakgrunn. Det tror jeg gutter med minoritetsbakgrunn trenger å høre, sier han.
I yrket som sosionom vil navnet hans være en ressurs, påpeker han.
Les også: Familiefar sliter økonomisk – hetses: «Dette burde han ha tenkt på før han fikk barn»
Trenger flere brødre
Han brukte flere år på å bestemme seg for utdanning og finne fram til studiet sosialt arbeid. Nå vil han være med å vise vei for andre.
– Vi trenger flere «brødre», sier 27-åringen.
Han tror gutter vet noe om hva en jobb som barnehagelærer går ut på, men at få vet hva sosialt arbeid er.
– Mange vet ikke om mulighetene, at de for eksempel kan kjøre Gokart med ungdom i arbeidstiden hvis de velger en sånn utdanning, sier han.
Les også: Beregne pensjon? Ikke gå i denne fella, advarer ekspert (+)
Viktig samtale
Shayan Harati-Shahriari er født og oppvokst i Norge med foreldre fra Iran. Han forteller at han fikk gode karakterer, men at han ikke visste hva han skulle gjøre etter videregående.
Han søkte et engasjement som miljøarbeider ved institusjon for ungdom. Da han begynte i jobben, spurte en av ungdommene om han var en ny ungdom som hadde flyttet inn.
– De forventet ikke å se en mannlig minoritet blant de ansatte, sier han.
På institusjonen opplevde han å ha en nær samtale med en ungdom som mente at han ble forstått fordi de begge var minoriteter.
– Da skjønte jeg hvilken vei jeg skulle ta i livet, sier 27-åringen.
Han søkte studiet sosialt arbeid. Nå både jobber og studerer han.
Les også: Metoden som forbløffer: Denne fastlegen får folk til å gå på jobb
Miljøarbeider på skole
Malik Sajid, miljøarbeider ved Bjørnholt videregående skole hører foredraget sammen med elevene. Han sier han er en slags mentor.
– I skolegården starter interessen for utdanning og sosialt arbeid, sier han.
Han forteller at elevene sier til ham, «så chill jobb du har», når de ser ham spille FIFA eller bordtennis med ungdommer.
– De ser meg ikke når jeg megler eller følger opp de som har fravær, sier han.
Han er glad for samarbeidet med «Hvor er mine brødre» og OsloMet.
– Frafall fra skole, utdanning og arbeidsmarked er et samfunnsproblem. Det er bra at brødrene informerer om hvilke valg man kan ta, sier han.
Les også: Mitt Romney: – Du kan ikke klage på det Trump gjør
Synlig i nærmiljøet
Mette Tollefsrud, prosjektleder for OsloMet Holmlia, mener tilstedeværelsen i bydelen er viktig.
– Bydelen er opptatt av å rekruttere arbeidskraft med lokalkunnskap. Her er OsloMet tett på skolene og på tjenestene, sier hun.
Ennå er det for tidlig å si om de klarer å rekruttere gutter til utdanningene innen omsorgsyrkene.
For å komme inn på sosialt arbeid er det for eksempel et høyere karakterkrav enn til barnehagelærer.
– Er det konkurranse mellom studiene om å tiltrekke seg gutter?
– Nei, vi konkurrerer ikke om guttene. Vi må tenke annerledes. Vi må tenke tverrfaglig og bredere i fremtiden, sier hun.
Hun understreker at «innenforskapet» begynner i barnehagen.
– En sosionom kan jobbe i barnehage eller på bibliotek i bydelene. Vi trenger ulik kompetanse ved mange arbeidsplasser, sier hun.
Les også: Anne-Kat. Hærland i portrettet: – Når jeg dør, så kommer det til å ta uker før noen finner meg (+)
Les også: Odd Nerdrum i portrettet: Jeg forsto ikke hvorfor far slo så fælt. Men så falt bitene på plass (+)
Les også: Audun Lysbakken i portrettet om kriseåret 2012: «Jeg var tom for krefter, vrengt ut og inn» (+)