Innenriks

Tøi: Mye dyrere å produsere kollektivtransport

Rask prisvekst og økte driftskostnader for buss, tog og baner har gjort det 34 prosent dyrere å produsere kollektivtransporttjenester siden 2019.

Det viser en fersk TØI-rapport som har studert utviklingen i kollektivtrafikken fra før pandemien og fram til i dag (2019-2023).

Etter en nedgang under pandemien er passasjerene nå tilbake i kollektivtrafikken. Samlet utgjorde kollektiv­transporten rundt 13,5 prosent av alle reiser i Norge i fjor, eller 713 millioner enkeltreiser. Bilen er fremdeles det viktigste transportmiddelet, både målt i antall reiser og personkilometer i Norge.

Tøis rapport viser at antall påstigninger på fylkeskommunale ruter har økt med om lag 1 prosent de siste fem årene. I samme periode har billettinntektene bare økt med 8 prosent, som er langt lavere enn inflasjonen. Det er ikke nok til å dekke inn kostnadsøkningen for å drive med kollektivtransport, som er på 34 prosent.

De økte kostnadene dekkes primært inn ved økte bevilgninger, i hovedsak fra fylkeskommunene. Tilskuddene har økt med 49 prosent.

Rapporten er laget på oppdrag av Kollektivtrafikkforeningen.

Kommentar: Det perfekte er en illusjon

Les også: Nav-sjefen til Dagsavisen: – Jeg tenker at det er mange som kan få et bedre liv (+)

Mer fra Dagsavisen