Grønt norsk hydrogen kan ikke sertifiseres i EU.
Norske prosjekter får problemer med å få tilgang EUs hydrogenbank.
Norsk luftfart får ikke registrert fornybart drivstoff i EUs databaser og må dermed kjøpe flere kvoter for sine utslipp.
Alt dette er et resultat av at Norge henger etter EU i energilovgivningen, slo spesialrådgiver Knut Kroepelien i Fornybar Norge fast i regjeringens høring om EØS-utredningen onsdag.
Les også: Det finnes ingen kur for Isabella (6)
– Uholdbart
– På energiområdet er situasjonen nå blitt uholdbar for næringslivet, sier han og viste til det såkalte etterslepet av EU-regler som ikke er blitt innlemmet i EØS-avtalen.
Blant disse er EUs Ren energi-pakke fra 2018. Blant rettsaktene i pakken er det omstridte fornybardirektivet.
– Siden den gang har EU fått to nye pakker på plass. Dette får nå konkrete konsekvenser for norsk fornybarnæring, sier Kropelien.
Hydrogenbank
EUs hydrogenbank ble opprettet i 2022, med et totalbudsjett på 800 millioner euro. Hydrogenbanken er en finansieringsmekanisme som skal få fart i produksjonen av fornybart hydrogen.
På fjorårets Arendalsuke kunngjorde energiminister Terje Aasland (Ap) med brask og bram overfor NTB at Norge skal bli med i hydrogenbanken.
Men problemet er at definisjonen av hva som er grønt hydrogen, ligger innbakt i fornybardirektivet.
Vanskelig å få støtte
Så lenge Norge ikke har sagt ja til direktivet, blir det mye vanskeligere å få definert norsk hydrogen som grønt, forklarer Fornybar Norge til NTB.
Det kan igjen føre til problemer for norske hydrogenprosjekter å få støtte fra banken.
Men helt svart er det ikke. I april i år var det norske selskapet Skiga blant de første sju selskapene som fikk støtte fra hydrogenbanken.
Les også: Nav-forskere peker på én hovedgrunn til uføreeksplosjonen blant unge (+)
Les også: Metoden som forbløffer: Denne fastlegen får folk til å gå på jobb
Les også: Kommentar: Historiens dom kan bli brutal for Joe Biden (+)