3. oktober 2016 kjørte et passasjertog inn i et ras av steinblokker og sporet av like ved samme område, skriver VG.
Den gang var det ingen personer som omkom, men to personer ble lettere skadet. Det var totalt 16 personer på toget.
Statens havarikommisjon undersøkte ulykken i 2016 og konkluderte med at nedbør var en utløsende faktor for raset. I rapporten ga de Bane Nor en sikkerhetstilråding.
«Denne retter seg mot at Bane Nor må ha rutiner som fanger opp økt og endret rasfare som følge av endringer i klima- og værsituasjonen», sto det i rapporten.
– Ikke vurdert behov for tiltak
Bane Nor opplyser overfor Aftenposten at det ble gjennomført omfattende sikringsarbeid ved ulykkesstedet i 2018. Det ble gjennomført en geologisk vurdering i 2021, og i 2022 gjorde Norges Geotekniske Institutt (NGI) en skredkartlegging av hele Nordlandsbanen.
– Der ble det ikke vurdert behov for tiltak på dette stedet fordi det allerede var gjort en rekke tiltak her. Vi har kontrollert sideterrenget i år på denne strekningen. Det var ikke noen punkter som ble merket med behov for oppfølging, opplyser presseansvarlig Anne Kirkhusmo i Bane Nor til avisen.
Ikke teknisk varslingssystem
Det er ikke teknisk varselsystem på strekningen, opplyser hun videre. Samtidig påpeker hun at Bane Nor følger nøye med på værvarsel og har rutiner for å innføre blant annet saktekjøringer og stenging av strekninger ved behov.
Kirkhusmo ønsker ikke å kommentere om lokføreren ble varslet om ras før ulykken.
Torsdag ettermiddag klokken 14.15 fikk politiet melding om at et persontog på vei fra Trondheim til Bodø hadde sporet av mellom Bjerka og Mo i Rana i Nordland. En lokfører ansatt i togselskapet SJ Norge døde i ulykken.
Tre personer ble sendt til sykehus med skader, og en person ble sendt til legevakten. Trolig skyldes avsporingen et steinras over skinnegangen.
Les også: Klar beskjed til Støre: Vil ha egen sosialminister (+)
Les også: Oslo Ap er splittet: «Noen valg burde være enkle og åpenbare» (+)