– Hun levde, som hun var – fryktløs og for kunsten hele sitt liv. Hun valgte aldri den enkleste vel, men fant sine egne stier, sier sønnen, Sole Christian Paus, til NRK.
Han forteller at moren døde søndag morgen etter kort tids sykdom.
Moan er blant annet kjent for sin rolle som Agnes i filmen «Ni liv» og som Edvarda i NRK-serien «Benoni og Rosa». I 2020 mottok kun Amandas ærespris, og i 2020 ble Moan utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden.
– Med dette er en av de siste bohemer gått bort, sier sønnen.
Første kull på teaterhøyskolen
Moan ble født i Alta, men vokste opp i Gratangen og Narvik. Som 17-åring kom hun inn på det første kullet ved Statens Teaterskole i 1953.
Moan spilte en rekke sentrale roller på Nationaltheatret, Oslo Nye Teater og i Fjernsynsteatret. Hun spilte mange av Henrik Ibsens kvinneroller for Fjernsynsteatret i 1960- og 1970-årene.
Hun spilte også i en rekke filmer, og de mest kjente er Kåre Bergstrøms «De dødes tjern» fra 1958 og Arne Skouens «Ni liv» fra 1959. Sistnevnte førte til tilbud fra Hollywood, noe Moan takket nei til.
Moan var gift med forfatteren André Bjerke fra 1959 til 1972. Senere ble hun samboer med musikeren Ole Paus, som døde i desember i fjor. Hun etterlater seg blant annet barna Sole Christian Paus og Vilde Bjerke.
– En av de virkelig store
Kultur- og likestillingsminister, Lubna Jaffery (Ap), hyller Moan som «en av våre virkelig store scenekunstnere».
– Henny Moan spilte på så mange strenger; hun var en sterk karakterskuespiller, hun hadde komisk talent og hun håndterte både teaterscenen, filmmediet og radio, skriver hun til VG.
Også tidligere kulturminister Ellen Horn (Ap) sier Moan er en av Norges virkelig store skuespillere i norsk teaterhistorie.
– Og en unik kunstner. Hun var virkelig en kunstnersjel, sier Horn, som også er skuespiller og tidligere teaterdirektør.