– Leverandør har nå lokalisert feilen som førte til at politiets nødnummer 112 var utilgjengelig i en periode torsdag kveld. Feilen ser nå ut til å være rettet, og innbyggerne kan igjen ringe politiet på 112, skriver politidirektoratet i en pressemelding like etter midnatt.
Flere politidistrikter, blant annet Oslo, Agder, Sørvest, Finnmark og Innlandet, meldte like før midnatt om at problemene var løst.
Nede i tre timer
Feilen oppsto rundt klokken 20.40 torsdag kveld og ble først meldt om kort tid etter klokken 21. Politiet opplevde dermed problemer med nødnummeret i rundt tre timer.
Innbyggere i nød ble bedt om å ringe 02800 istedenfor.
Operasjonsleder Bjørn Gunnar Nysæter i Oslo politidistrikt sier til NTB at han ikke er kjent med at de har gått glipp av noen store hendelser som følge av problemene.
– Vi får håpe og tro at alle som har trengt å komme i kontakt med oss, har fått gjort det. Vi har i hvert fall ikke fått informasjon som tilsier at vi har gått glipp av noe, sier han.
Telenor: Teknisk feil
Også leverandør Telenor bekrefter at problemene er løst. De skylder på en teknisk feil.
– Feilen oppsto i forbindelse med migrering av løsninger til et nytt teknisk system. Vi trenger mer tid for å analysere hvorfor akkurat disse anropstypene fikk problemer. Vi tar dette på største alvor, og vil følge opp saken nøye, sier kommunikasjonsdirektør Bård Flaarønning i Telenor Norge i en pressemelding, ifølge NRK.
Han beklager samtidig ulempene problemene medførte.
Les også: Foreldres skrekkhistorier fra barnehagen: – Det er så trist å lese disse historiene (+)
Les også: Østfold er norgesmestere i utenforskap: – Å ha jobb betyr enormt mye for et menneske (+)
Les også: Nav-forskere: Hovedgrunnen til uføreeksplosjonen blant unge (+)