Innenriks

Nå vil SV se til utlandet for løsninger på skinner

Det haster å få på plass en ny jernbanereform, sier SV. Partiet mener løsningen ligger i statlig styring, og mindre oppsplitting.

Den nåværende regjeringen har kun ett år igjen før stortingsvalget 2025, men likevel har ikke de klart å komme opp med en plan for en ny jernbanereform. I Hurdalsplattformen var regjeringen ganske klare på at den ikke ønsker mer oppsplitting av jernbanen. Nå utfordrer SV regjeringen, og ber dem om å få på plass en ny plan for jernbanen.

Det er på tide at regjeringen setter på nødbremsen på jernbanen. Og legger en ny plan for fremtidens jernbane. Nå haster det å innføre en ny reform og ikke minst reversere det Erna Solbergs regjering innførte. Kontraktene med disse ulike aktørene som jobber med jernbane i landet går ut rundt 2027, derfor etterlyser jeg nå en ny plan for en ny reform, sier Mona Fagerås, som sitter i transportkomiteen på Stortinget for SV.

Under regjeringen til Erna Solberg (H) var privatisering og konkurranseutsetting ledende i jernbanesektoren. I 2015 vedtok Stortinget jernbanereformen. Denne endret sammensetningen av norsk jernbane, og delte opp driften av jernbanen. En samlet rød-grønn front advarte mot reformen.

– Jeg er utålmodig på fortsettelsen, for regjeringen er i sin egen plattform krystallklar på at de sier nei til mer oppsplitting av jernbanen, sier Fagerås.

---

Fakta om jernbanereformen fra 2015

  • Høyre-Frp-regjeringen varslet en jernbanereform etter valget i 2013.
  • Fra 2017 ble Jernbaneverket delt opp i Jernbanedirektoratet og Bane NOR. Direktoratet har ansvar for å planlegge, koordinere og kjøpe togtransport og utbyggingstjenester. Det statlige selskapet Bane NOR eier skinnegang, signalsystem og stasjoner, men drift og vedlikehold skal etter hvert konkurranseutsettes.
  • NSB ble delt opp i flere selskaper. Norske Tog AS eier tog som leies ut til driftsselskapene, verkstedbedriften Mantena konkurrerer med andre selskaper om vedlikehold av tog og Entur har ansvar for å selge billetter.
  • NSB, nå Vy, sitter kun igjen med ansvar for å kjøre tog og busser og deltar i konkurranser med andre selskaper om ulike togstrekninger.
  • Britiske Go Ahead vant i 2018 anbudet om å drive Sørlandsbanen fram til 2027. Selskapet kaller tilbudet Sørtoget.
  • Svenske SJ vant i 2019 anbudet om Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen. Avtalen varer ut 2030.
  • Togførere og konduktører beholder jobbene og skifter arbeidsgiver når nye selskaper tar over driften. Renhold og vedlikeholdsarbeid er ikke omfattet av virksomhetsoverdragelsen.

Kilde: NTB

---

Les også: Uro rundt Trumps «nummer to»:– Trodde ikke det var mulig (+)

Se til andre land

Fagerås mener at Norge bør se til andre land som Sveits og Tyskland, som ifølge henne har klart å få til viktige løsninger på skinner.

– Folk tar toget når det går raskt, punktlig og til en fornuftig pris. Derfor må vi bygge flere nye spor og øke kapasiteten i infrastrukturen. SV vil kjøpe inn flere nye tog. I dag er togmateriell fra 70-, 80- og 90-tallet utbredt langs skinnene våre. Selv om det er mange nye tog i bestilling er det ikke nok til å fase ut alle de gamle togene.

– Regjeringen må sikre en raskere utskiftning av gammelt togmateriell. Økonomiske midler over tid er oppskriften for at jernbanen til å bli framtidens transportvinner. Flere direktører løser ikke problemet med dårlig infrastruktur i jernbanen, sier Fagerås.

Før hadde statseide NSB ansvaret for togene, billettsystemet, verksteder og noen eiendommer. I dag har Norske tog ansvar for togene, Entur for billettsystemet, Mantena for verkstedene og Bane NOR for eiendommene.

– Solberg-regjeringen ønsket økt konkurranse og å tilpasse sektoren til markedet. Oppsplittingen har ført til mer byråkrati, og bidrar til en mer uoversiktlig reisehverdag for passasjerene. Vi trenger en best mulig jernbane for framtida. Ikke minst har antallet direktører i jernbanesektoren nesten tredoblet seg. Mens det før var to direktører som hadde ansvaret for billettsystem og materiell, har vi nå ti direktører i Norske tog og Entur, mener Fagerås.

SV-politiker Mona Fagerås.

– Gir best resultater

Fagerås mener at det er viktig med infrastruktur, som at jernbanen skal eies og driftes av det offentlige, og at kontrollen forblir i Norge.

– Basert på erfaringer fra andre land fører ikke oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering til en mer effektiv jernbane. Internasjonale erfaringer konkluderer med at jernbanens kompleksitet medfører at en velfungerende jernbane er avhengig svært tette bånd mellom infrastruktur og trafikk, sier hun og legger til:

– Likevel har dagens regjering gjort ekstremt lite for å reversere Solbergs reform. Det er på tide å legge en ny plan for framtidens jernbane. Oppskriften på en framtidsrettet jernbane er ikke hjernekirurgi. Vi trenger økonomiske midler og satsing over tid. Vi må satse på vedlikehold, oppgraderinger og nye infrastrukturinvesteringer sammen med en samlet, overordnet styring. Det er dette som er oppskriften på en god jernbane. Mer oppsplitting løser ikke problemet med dårlig infrastruktur, mener Fagerås.

Les også: Hvem er Hizbollah og hva er det som skjer? (+)

Dette svarer Samferdselsdepartementet

Statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) svarer at regjeringen, i tråd med Hurdalsplattformen, ønsker å gjenreise tilliten til norsk jernbane.

– Vi overtok en oppsplittet og konkurranseutsatt jernbanesektor. Solberg-regjeringens medisin var feil. Vi skal gjenreise tilliten til norsk jernbane. Vi satser stort – både med midler til utbygging, drift, vedlikehold, og ved å utnytte ressursene mer effektivt. Dette er også politikken vi la fram i ny Nasjonal transportplan. Det er en plan som jeg vil tro at også SV og Mona Fagerås har fått med seg, og i hovedsak støtter. I tråd med Hurdalsplattformen har vi blant annet innført sterkere styring overfor Bane NOR, skriver Bentzen i en e-post til Dagsavisen.

Bent-Joacim Bentzen

I tillegg til å innføre sterkere statlig styring av Bane NOR, mener Bentzen at regjeringen allerede jobber med planen Fagerås etterlyser.

– Vi stanset konkurransene om persontogtilbudet på Østlandet, og vi stanset konkurransene om drift og vedlikehold. Strategien for jernbanen i Nasjonal transportplan, innebærer blant annet at vi skal ruste opp og vedlikeholde infrastrukturen slik at toget går når det skal og er fremme når det skal, og vi skal fullføre tilbudsforbedringene rundt de største byene og øke kapasiteten. Planen Mona Fagerås etterlyser, jobber vi allerede etter. Den har et klart mål: En best mulig jernbane for passasjerer og næringsliv.

Les også: Besteforeldre løy, nå straffes barnebarn: – Ikke en rettsstat verdig (+)

Les også: Endelig øker bestanden: – Hver tiger teller

Mer fra Dagsavisen