Innenriks

Ønsker dobling av vrakpanten

Over en halv million biler har blitt vraket de siste fem årene. Det kunne ha vært enda flere.

Det tror iallfall Erik Andresen, daglig leder i Autoretur, et selskap som på vegne av bilimportørene og «på non-profit basis», jobber med å samle inn og gjenvinne utrangerte biler.

– Vrakpanten på 3.000 kroner er en motivasjon for å innlevere bilen, men den har stått stille siden 2014 – den er ikke engang inflasjonsjustert, påpeker Andresen.

– En dobling av vrakpanten ville i stor grad bidra til at bilene blir levert til godkjente mottak, som det er 140 stykker av, mener han.

I likhet med Autoretur har også Norges Automobil-Forbund (NAF) tatt til orde for å øke vrakpanten fra 3.000 til 6.000 kroner. NAF mener det vil bidra til å få gamle og trafikkfarlige biler bort fra veiene.

– Mottar henvendelser

– Hvor mange utrangerte biler kan det være som ikke blir levert inn?

– Gjennom mange år har Autoretur hatt en meget høy innsamlingsgrad og svært få biler har blitt hensatt. Men det finnes selvfølgelig noen unntak, svarer Andresen i Autoretur.

Det kan Bård Eion Flaen, pressevakt i Bymiljøetaten i Oslo kommune, bekrefte.

– Det hender at vi mottar henvendelser om hensatte biler uten registreringsskilt. Dersom det står avregistrerte kjøretøy på offentlig område, kan vi følge opp disse i henhold til veitrafikkloven paragraf 17, sier Flaten.

– «Registreringspliktig kjøretøy som er avregistrert eller er uten lovlige kjennemerker, skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig vei eller privat vei skiltet med offentlig trafikkskilt», siterer han.

Står bilen hensatt lengre enn som så, kan den bli tauet inn.

– Men hvis bilen står til hinder for ferdsel eller utgjør en forurensningsfare, vil det kunne skje raskere, påpeker Flaen.

Les også: Sexolog: Slik påvirker porno hjernen og sexlivet

– Vanskelig å finne ut

– Hva med biler som er hensatt på privat grunn?

– Hensatte biler på private områder har vi ikke myndighet til å håndtere, svarer Flaen.

– Hvor mange hensatte biler kan det være snakk om i Oslo?

– Det har vi ikke noen formening om, men våre bybetjenter foretar jevnlig kontroller rundt om i byen og følger opp det de eventuelt kommer over, svarer Flaen.

Det er ikke alltid en like lett oppgave.

– I tilfeller med avregistrerte biler er det som oftest veldig vanskelig å finne ut av hvem eieren er, sier Flaen.

Da er det heller ikke lett å få klarhet i hvorfor bilen er avregistrert, eller om den kan bli registrert på nytt.

– Hvor mange biler som er midlertidig avregistrerte, finnes det ikke data på, opplyser Erik Andresen i Autoretur.

Les også: Festivalsommeren: Stor oversikt

Stadig færre vrakes

Statistikk som Dagsavisen har fått fra Statens vegvesen, viser at antallet vrakede biler har gått betydelig ned de seneste årene.

Så mange biler har blitt vraket årlig siden 2018:

  • 2018: 154.680.
  • 2019: 154.371.
  • 2020: 146.117.
  • 2021: 131.570.
  • 2022: 124.956.
  • 2023: 113.674.
  • Totalt: 524.571.

Det ble dermed vraket nær 27 prosent færre biler i 2023 enn i 2018.

– Hvorfor har stadig færre biler blitt vraket siden 2018?

– En av de tyngste årsakene var et økt antall når det gjelder eksport av brukte kjøretøy, svarer sjefingeniør Steinar Hagerupsen i Statens vegvesen.

Han viser til at mens det ble eksportert 6.318 brukte biler fra Norge i 2018, økte denne eksporten til 18.829 biler i 2023.

Les også: Ekspert om forsikring: – Disse tilbudene sier jeg alltid nei til

Snittalderen øker

Gjennomsnittsalderen på norske personbiler har vært økende de seneste årene. Mens den var 10,4 år i 2015, var den 11,1 år i 2023, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

– Med et så lavt nybilsalg og den lave vrakingstakten som vi har hatt i første kvartal 2024, forventes gjennomsnittsalderen å stige ytterligere, skrev OFV på sine nettsider i april.

– I en bilpark som nærmer seg 2,9 millioner personbiler, og der gjennomsnittsbilene stadig blir eldre, er det bensinbilene som er de eldste med 18,5 år, mens dieselbilens gjennomsnittsalder er 12,9 år, skrev OFV videre i samme sak.

– Elbilene er de yngste, med en snittalder på 3,6 år.

OFV peker på «strammere økonomiske tider» som en mulig årsak til at bilparken blir stadig eldre.

Dagsavisen har spurt Samferdselsdepartementet om det kan være aktuelt å øke vrakpanten. Samferdselsdepartementet henviser til Finansdepartementet.

– Finansdepartementet har ikke foreslått å øke vrakpanten de senere årene, men dette behandles hvert år i forbindelse med budsjettprosessen. Statsbudsjettet for 2025 legges fram i oktober, er tilbakemeldingen fra Celine Lyse Augdal, rådgiver i kommunikasjonsenheten i Finansdepartementet.

Les også: Hit bør du ikke reise hvis du vil unngå hetebølge i sommer (+)



Mer fra Dagsavisen